گسترش برودت زاگرس

دستورالعمل‌های مربوط به نظافت سردخانه

فهرست مطالب

ذخیره‌سازی محصولات و تولیدات برای صنایع مختلف از غذایی گرفته تا دارویی، لازم و ضروری است، این امر هر تولیدکننده‌ای را به ساخت سردخانه مناسب ترغیب می‌کند. بعد از ساخت سردخانه صنعتی بایستی در نگهداری تجهیزات سردخانه نیز کوشا بود و به تمیزی و نظافت محیط و ساختمان سردخانه اهمیت داد. دراین مقاله شما را با دستور‌العمل‌های نظافت سردخانه بیشتر آشنا خواهیم کرد.

 

اتاق‌های سرد یک روش بهداشتی و حرفه‌ای برای ذخیره‌ی سفارشات عمده یا اقلام اضافی شما به شمار می‌روند، اما باید اطمینان حاصل شود که کالاهای شما در یک محیط استریل و تحت شرایطی نگهداری می‌شوند که محصولات شما برای مدت طولانی‌تری تازه نگه داشته می‌شوند و برای مصرف انسان ایمن‌ هستند.

اگر برای تجارت خود  از یک سردخانه یا تونل انجماد استفاده می‎‌کنید، طریقه‌ی نگهداری از فضای آن بسیار حیاتی است. بنابراین در اینجا دستورالعمل‌های نظافت اتاق سرد و نکات مربوط به نگهداری آن ارائه شده است.

بهترین روش نظافت اتاق سرد چیست؟

بهداشت هنگام تهیه و نگهداری غذا یا دارو بسیار حیاتی است. سازماندهی کامل، نگهداری و تمیز کردن اتاق سرد شما یک روش کاملاً موثر برای اطمینان از ایمن بودن محصول جهت مصرف است.

نحوه‌ی نظافت اتاق سردخانه …

یک روش خوب برای نظافت اتاق سرد شامل تمیز کردن همیشگی کف و سطوح است. شما می‌توانید از جاروبرقی برای جمع شدن گرد و غبار روی زمین استفاده کنید و با پارچه، آب گرم و مواد شوینده‌ی ملایم یا محصولات مخصوص تمیزکاری اتاق‌های سرد سطوح را تمیز کنید. اطمینان حاصل کنید که هر نشتی را تمیز کرده و محصولات خراب را بلافاصله دور بریزید. این کار به جلوگیری از رشد باکتری کمک می‌کند.

پس از تمیز کردن، باید خشک بودن اتاق سرد را نیز بررسی کنید. جدا از اینکه آب اضافی باعث لغزندگی کف می‌شود، می‌تواند با ایجاد تجمع یخ در اتاق سرد شما یک خطر امنیتی باشد.

هر چند وقت یکبار باید اتاق سرد را نظافت کنم؟

برای اطمینان از اینکه اتاق سرد شما ایمن‌ترین محیط ممکن است، سطوح مختلفی از اضطرار وجود دارد. برخی از وظایفِ موجود در چک لیست نگهداری از اتاق سرد شما باید روزانه انجام شوند، در حالی که برخی از کارهای نظافتیِ سردخانه می‌توانند به صورت هفتگی، دو هفته یکبار یا حتی ماهانه انجام شوند.

چک کردن و نگهداری روزمره‌ی اتاق سرد

  •       هرگونه نشت باید بلافاصله تمیز شود
  •       بررسی کنید که دمای اتاق سرد برای محصولات شما مناسب باشد
  •       اواپراتور را از لحاظ تجمع یخ بررسی کنید
  •       کمپرسورهای موجود در اتاق سرد (مثلا کمپرسور ضربه‌ای سردخانه) را از نظر نشت روغن بررسی کنید
  •       سطح فریون را در اتاق سرد بررسی کنید

نظافت و نگهداری هفتگی اتاق سرد

  •       قفل درب اتاق سرد را تمیز کرده و هرگونه ترک و پارگی را بررسی کنید
  •       تمام محصولات و کف‌ها را با محصولات تمیز کننده‌ی مناسب اتاق سرد کاملاً تمیز کنید
  •       در صورت لزوم در پایان هفته محصولات خود را مرتب کنید (ترجیحاً همانطور که قبلاً بوده‌اند مرتب کنید)

 

نگهداری ماهانه‌ی اتاق‌های سرد

  •       حرارت اتاق سرد را درجه‌بندی کنید
  •       بررسی کنید که وقتی انبار سردخانه‌ی مدولار دارای بار کامل است، دمای آن مناسب باشد
  •       اواپراتور و پره‌ها را تمیز کنید – این کار برای حفظ دما مهم است
  •       محفظه اواپراتور و تمام فن‌های دمنده را تمیز کنید
  •       عملکرد شیرهای کنترل را کاملاً بررسی کنید
  •       بررسی کنید که دمش معکوس به درستی کار می‌کند
  •       عملکرد یخ‌زدایی را بررسی کنید زیرا این امر برای یک اتاق سرد بسیار مهم است
  •       آزمایش عملکرد سیستم را انجام دهید تا بررسی کنید که نقصی وجود نداشته باشد

یکی از مزایای اجاره‌ی اتاق سرد از Dephna این است که ما به طور منظم دمای اتاق سرد را بررسی و حفظ می‌کنیم، بنابراین شما فقط مسئول بهداشت داخلی و تمیزی اتاق سرد خود برای مدت زمان استفاده هستید.

 

چگونه جلوی رشد کپک را در اتاق سرد خود بگیریم؟

به دلیل رطوبت موجود در هوا، تشکیل کپک می‌تواند در یک اتاق سرد به طور معمول رخ دهد. اگرچه می‌توان آن را با برخی از محصولات تمیز کننده‌ی اتاق سرد و با دست برطرف کرد، اما قطعاً بهتر است کاملاً از ایجاد چنین مشکلی جلوگیری کنید.

هنگامی که هوای گرم به اتاق سرد شما نفوذ می‌کند، میعان بر روی دیوار‌ها ایجاد می‌شود و سپس زمینه را برای رشد کپک فراهم می‌کند. این اتفاق ممکن است به خاطر بسته نشدنِ صحیح درب اتاق سرد توسط کارمندان اتفاق بیفتد، اما بیشتر به دلیل ترک‌خوردگی یا آسیب‌دیدگی درب‌ها و قفل‌های اتاق سرد اتفاق می‌افتد، به همین دلیل بازرسی منظم آنها مهم است.

در اینجا چند روش برای دور نگه داشتن اتاق سرد شما از کپک ارائه شده است:

  •       به طور مرتب قفل دربِ هوابندی شده را بازرسی کرده و در صورت نیاز آن را تعمیر یا تعویض کنید
  •       اطمینان حاصل کنید که یک دریچه‌ی کاملاً سالم و تمیز در اتاق سرد شما وجود دارد
  •       نشتی را بررسی کرده و به محض شناسایی آن را برطرف کنید
  •       برای جلوگیری از گسترش اسپورهای کپک، هر غذایی را که تاریخ استفاده از آن گذشته است، دور بریزید
  •       در صورت امکان، از کاغذ یا چوب در اتاق سرد استفاده نکنید

چگونه می‌توانم محصولات خود را با خیال راحت در اتاق سرد نگهداری کنم؟

شما باید اتاق سرد خود را به گونه‌ای سازماندهی کنید که یافتن محصولات و بررسی سلامت آنها را آسان کند. روزانه تمام وسایل فاسدشدنی را بررسی کنید تا ضایعات غذا کاهش یابد و مطمئن شوید که هیچ محصولی را مستقیماً در کنار فن قرار نداده‌اید زیرا این امر بر جریان هوای سرد تأثیر منفی می‌گذارد. مراقب باشید قفسه‌ها را بیش از حد پر نکنید زیرا این امر ممکن است بر تجهیزات برودتی اتاق سرد نیز تأثیر بگذارد.

در انتخاب درب سردخانه دقت نمایید و از عایق بودن آن اطمینان خاطر پیدا نمایید. همچنین مراقب باشید درب اتاق سرد را برای مدت زمان قابل‌توجهی باز نگذارید زیرا این امر باعث افزایش دما می‌شود و به یاد داشته باشید که دمای مناسب یخچال0ºC-5ºC  است. ذخیره‌ی محصولات در دمای اتاق سرد بالاتر از 5 درجه سانتیگراد به طور چشمگیری احتمال قرار گرفتن غذا یا دارو در معرض باکتری‌های مضر را افزایش می‌دهد.

مزایای اجاره‌ی اتاق سرد چیست؟

از آنجا که تمیز کردن و نگهداری از اتاق سرد برای اطمینان از رعایت استانداردهای بالای تجاری مهم است، اجاره‌ی یک اتاق سرد راهی عالی برای از بین بردن بیشتر فشارهای ناشی از نگهداری است.

تأسیسات و اجزای تشکیل دهنده سردخانه‌ی ما دارای مجوز و مناسب برای استفاده در صنایع غذایی و مشاغل دیگری است که برای نگهداری محصولات نیاز به محیط سرد دارند. این سردخانه‌ها به خوبی نگهداری می‌شوند و مجهز به پیشرفته‌ترین سیستم‌های خنک کننده هستند. همچنین، اگر به دلیل نقص فنی، هرگونه مشکلی پیش آمد که نیاز به تعمیر یا نگهداری دارد – ما این کار را انجام خواهیم داد.

بهداشت، به ویژه برای افرادی که در صنایع غذایی کار می‌کنند، یک اولویت اصلی است. به همین دلیل اتاق‌های سرد ما از پانل‌های بهداشتی ترکیبی 100 میلی متری ساخته شده‌اند. آنها با بالاترین استاندارد ساخته شده‌اند و هیچ گونه سرمایه‌ای از شما نمی‌طلبد و همین امر آنها را برای هر کسب و کار بزرگ یا کوچکی مناسب می‌کند.

 

× چت در واتساپ