گسترش برودت زاگرس

ساخت سردخانه‌ صنعتی

فهرست مطالب

اولین سردخانه صنعتی توسط دولت روسیه در بندرانزلی ایجاد شد . امروزه استفاده از سردخانه‌های بزرگ صنعتی برای تمام صنایع از باغداری گرفته تا توزیع‌کنندگان گوشت، مرغ، ماهی، انواع میوه و سبزیجات و همچنین صنایع دارویی امری لازم و ضروری به شمار می‌رود؛ زیرا با ایجاد این سردخانه‌ها تا حدود زیادی‌ می‌توان از فساد مواد‌غذایی و دارو‌ها جلوگیری نمود.

ساخت سردخانه صنعتی در صنایعی که با فرآیندهای زیستی درگیر هستند امری اجتناب ناپذیر است، زیرا باید محصولات و فرآیندهای تولید در شرایط ایده‌آل ذخیره شوند تا حداکثر عملکرد را در واکنش‌ها داشته باشند، علاوه براین از پوسیدگی محصولات نیز جلوگیری شود. بعضی اوقات برای جلوگیری از حوادث یا واکنش‌های زنجیره‌ای (مثلاً در ترکیباتی که نقطه جوش کم دارند)، برای حفظ شرایط ایمن در فرآیند یا محصول ، تبرید لازم است.

سردخانه صنعتی چیست؟

سردخانه صنعتی محفظه یا فضایی است که برای نگهداری مواد فاسدشدنی به وسیله سیستم برودتی در دمای خاص تعبیه شده است. اتاقک سردخانه صنعتی ایزوله است و از نظر فنی دارای ویژگی‌های خاصی مانند دیوارهای عایق حرارتی‌ می‌باشد که به سیستم برودتی مجهز است. در حقیقت سردخانه‌های صنعتی وظیفه ی دریافت گرمای محفظه و انتقال آن به محیط خارج را دارند. به این ترتیب از فساد مواد داخل سردخانه جلوگیری‌ می‌شود.

اجزای اصلی سردخانه صنعتی:

  •  کمپرسور
  • شیر انبساط
  • کندانسور
  • موتور سردخانه
  • اوپراتور یا دمنده
  • شیرآلات
  • ترمومتر وترموستات
  • شیر اطمینان
  • فیلتر درایر
  • ساید گلاس

مراحل ساخت سردخانه صنعتی بزرگ

برای ساخت سردخانه صنعتی بزرگ باید مراحل را قدم به قدم پیش رفت.

۱ـ تعیین شرکت سازنده: یکی از مهم ترین مراحل انتخاب شرکت سازنده است. چرا که تحقق بخش خواسته سفارش دهنده می باشد و تمام سرمایه به او سپرده می شود.

۲ـ مشخص شدن نقشه راه و طراحی: شرکت سازنده طراحی و نقشه راه را برای اطلاع سفارش دهنده طراحی می کند.

۳ـ تامین امکانات و بودجه: برای شروع به کار زمین محل احداث و بودجه تامین امکانات شرط اصلی است.

۴ـ مشخص کردن اجزای سردخانه صنعتی و امکانات مورد نیاز: شرکت سازنده خرید تجهیزات فنی و کیفیت های مختلف را برآورد می کند.

۵ـ اخذ گواهی و مجوزات لازم: سازمان صنعت و معدن صادر کننده مجوز های مربوط به احداث سردخانه صنعتی می باشد. با ارائه مدارک لازم نسبت به صدور مجوز اقدام می شود.

۶ـ ساخت سازه و بنای سردخانه: طبق طراحی انجام شده بنای سردخانه و سوله ها و تمامی جزئیات ساختمانی سردخانه ساخته می شود.

۷ـ نصب تجهیزات فنی: مجهز کردن سوله ها و سالن های سردخانه به فناوری و تکنولوژی های لازم در مراحل نهایی ساخت انجام می شود.

انواع سردخانه‌های صنعتی:

به طور کلی سردخانه‌های صنعتی به دو دسته سردخانه‌های صنعتی بالای صفر و سردخانه‌های صنعتی زیر صفر تقسیم‌ می‌شوند. در ادامه به بررسی انواع سردخانه‌ها‌ می‌پردازیم.

سردخانه‌های صنعتی بالای صفر:

این نوع سردخانه‌ها دارای دمای بالای صفر (معمولا بین 0 تا 5درجه سانتی گراد ) هستند که به‌منظور نگهداری موادغذایی فاسد شدنی در دمای مناسب و به دور از یخ زدگی استفاده‌ می‌شوند.

سردخانه‌های صنعتی بالای صفر که مناسب ساخت سردخانه میوه و لبنیات‌ می‌باشد دارای ساندویج پانل‌هایی با ضخامت 8 الی 10 سانتی‌متر است. این سردخانه‌ها دارای 2نوع درب لولایی و ریلی هستند. معمولا در قسمت درب آنها یک المنت برای جلوگیری از یخ‌زدگی و چسبیدن درب به بدنه تعبیه شده است.

انواع سردخانه‌های بالای صفرعبارتند از:

  •  سردخانه بالای صفر گوشت و مرغ تازه
  •  سردخانه بالای صفر تخم مرغ
  •  سردخانه بالای صفر  مواد پروتئینی ، سوسیس و کالباس
  •  سردخانه بالای صفر  میوه و تره بار ، صیفی جات
  •  سردخانه بالای صفر لبنیات تازه مانند شیر و ماست و دوغ و پنیر

سردخانه صنعتی زیر صفر:

این نوع سردخانه‌ها را به نام فریزر صنعتی نیز‌ می‌نامند. دمای این نوع سردخانه‌ها بین 0 تا 40- درجه سانتی گراد‌ می‌باشد که مناسب نگهداری گوشت، مرغ ، ماهی ، میگو، بستنی ، کره، پنیر پیتزا و خرما می‌باشد.

در این سردخانه‌ها دما را به گونه‌ای تنظیم‌ می‌کنند تا محصولات را بتوانند برای مدت طولانی منجمد نمایند و از فساد آنها جلوگیری کنند.

سردخانه‌های صنعتی زیر صفر دارای ساندویج پانل هایی با ضخامت بین 12 الی 20 سانتی‌متر است که‌ می‌تواند تا 40- درجه را تحمل نماید. این سردخانه‌ها دارای دو نوع درب کشویی و لولایی است.

انواع سردخانه‌های صنعتی زیر صفر:

  • تونل انجماد

    تونل انجماد یکی از روش‌های انجماد سریع مواد غذایی است که به سرعت دمای مواد غذایی رابه 18- درجه سانتی گراد‌ می‌رساند.دقت داشته باشید که دمای تونل انجماد در حدود 40- درجه سانتی گراد است .

    • سردخانه بستنی

    از آنجایی که بستنی محصول بسیار حساسی است شرایط نگهداری ویژه ای نیز دارد. به صورت معمول بستنی باید در دمای 18- درجه سانتی گراد نگهداری شود و از آنجایی که بستنی در سراسر سال استفاده میشود پس صنایع تولید کننده نیاز به داشتن سردخانه‌های صنعتی برای نگهداری این محصول دارند.

    • سردخانه زیر صفر بیمارستانی مانند سردخانه جسد، سردخانه نگهداری خون و ضایعات عفونی
    • سردخانه صنعتی زیر صفر مواد غذایی منجمد مانند گوشت و مواد پروتئینی
    • سردخانه صنعتی زیر صفر گوشت مرغ و ماهی
    • سردخانه صنعتی زیر صفر شیمیایی
    • سردخانه زیر صفر دارویی مانند سردخانه دارو

    لزوم ساخت سردخانه صنعتی برای محصولات دارویی:

    در صنعت دارو سازی حفظ دما بسیار مهم است زیرا با تغییر دما واکنش های بیولوژیکی یا شیمیایی بر روی داروها انجام می شود که باعث تغییر ترکیبات دارو و یا فساد آن می شود به همین علت شرکت های داروسازی به اتاق های ایزوله با دما و شرایط کنترل شده برای محافظت و نگهداری محصولات خود نیاز دارند. بنابراین، صنعت داروسازی باید به سیستم‌های برودتی بسیار پیچیده ای مجهز باشد که بتوانند درجه حرارت و دمای اتاق‌ها و واحدهای ذخیره سازی را با دقت بسیار دقیق تنظیم کنند.

    مزایای انبار سردخانه

    به عنوان یک صاحب کسب‌و‌کار، ممکن است برای جلوگیری از خراب شدن و حفظ کیفیت، کالاهای خود را در دمای دقیق نگهداری کنید. استفاده از یک سردخانه حرفه‌ای انعطاف‌پذیری، فضا و قابلیت اطمینان کسب و کار شما را فراهم‌ می‌کند.

    طیف وسیعی از کاربردها:

    بسیاری از انبارهای ذخیره سازی یخچال و فریزر دارای تنظیمات دما جهت در نظر گرفتن طیف وسیعی از عملکردها و کاربردها هستند. آنها دمای هوا را ثابت نگه‌ می‌دارند و برای اطمینان از دمای ثابت ، از جلوگیری از فساد و پوسیدگی و افزایش قابلیت استفاده غذاهای فاسدشدنی و سایر مواد ، کاملاً مهر و موم شده اند.

    کنترل دما قابل تنظیم:

    دمای واحدهای سردخانه در صورت نیاز به راحتی قابل تغییر است و واحدهای ذخیره‌سازی مهر و موم شده و از نزدیک کنترل‌ می‌شوند تا تغییرات را یادداشت کنید.

    راه حلهای قابل برنامه ریزی:

    بسته به اندازه کالای شما ، بسیاری از تأسیسات سردخانه واحدهای سرد قابل تنظیم را ارائه‌ می‌دهند تا اندازه‌ها ، اشکال و درجه حرارت مورد نیاز را در خود جای دهند.

    انواع سیستم تبرید تجاری

    در مرحله اول، مهم است که نگاهی دقیق به انواع کانتینرهای یخچال‌دار موجود بیاندازیم و ببینیم هر کدام از آنها برای چه کاری مناسب است. اندازه‌ی کسب و کار شما و نوع کالایی که ذخیره می‌کنید در تصمیم‌گیری نهایی شما تأثیر می‌گذارند.

    واحدهای انبار سردخانه‌ی قابل‌حمل

    کانتینرهای یخچال‌دار استاندارد در اندازه‌های 10 فوت، 20 فوت و 40 فوت موجود هستند. آنها نیازی به مجوز برنامه‌ریزی ندارند و بسیار قابل‌حمل هستند، بنابراین می‌توان آنها را در محل رها کرد یا برای توزیع استفاده کرد. آنها همچنین طبق استاندارد درجه مواد غذایی ساخته شده‌اند و در نتیجه هم برای مواد غذایی و هم برای سایر مواد غیرغذایی مناسب هستند.

    مینی چیلرها و فریزرهای بلاست

    کسب و کارهای کوچکتر مانند رستوران‌ها، کافه‌ها و سرویس‌های بهداشتی ممکن است دریابند که یک واحد سردخانه معمولی بسیار بزرگتر از نیازهای آنها است. مینی چیلرها، با ظرفیت پالت کمتر، راه‌حل مناسبی برای این مسئله ارائه می‌دهند و می‌توانند هم در خانه و هم در بیرون ذخیره شوند.

    انبارهای سردخانه‌ی بسیار بزرگ / وسیع

    برای شرکت‌هایی که فضای ذخیره‌سازی کفافِ نیازهای آنها را نمی‌دهد، سردخانه‌های بزرگ یک انتخاب منطقی است. این انبارها با قابلیت ذخیره‌سازی بسیار بزرگ و امکان پیوستن به چندین واحد، یک راه‌حل خارق‌العاده ارائه می‌دهند و برای استفاده در فضای باز بسیار مناسب هستند.

    اتاق‌های سرد

    یک گزینه هوشمند برای کسب و کارهای بزرگتر با فضای داخلی، اتاق سرد است. اتاق‌های سرد در قسمت‌های موجود تعبیه می‌شوند و می‌توان آنها را با قفسه و انبار پالت مجهز کرد. اگر به یک دسترسی آسان به محصولات عمده نیاز دارید، این راه‌حل برای شما مناسب است.

    واحدهای تبرید سفارشی

    برای کسب و کارهایی با نیازهای بسیار خاص یا غیرمعمول، یک واحد سفارشی می‌تواند معقول‌ترین گزینه باشد. از ریل‌های مخصوص ذخیره‌سازی و نگهداری گوشت گرفته تا سیستم‌های انباشت مضاعف و دمایی از راه دور، می‌توانید با برنامه‌ریزی سفارشی، یک سردخانه متناسب با نیاز خود ایجاد کنید.

× چت در واتساپ