گسترش برودت زاگرس

نکات مهم در ساخت سردخانه

فهرست مطالب

امروزه ساخت سردخانه یکی از نیازهای اساسی برای تازه نگه داشتن موادغذایی و جلوگیری از فساد آنهاست. به همین علت تقاضا برای ساخت سردخانه صنعتی ، سردخانه میوه و سبزیجات و سردخانه مرغ و ماهی و … روز به روز بیشتر می‌شود، بنابراین بایستی با اصول ساخت سردخانه های استاندارد و کارآمد آشنا باشید. در این مقاله به بیان برخی از نکات مهم در ساخت سردخانه می پردازیم.

 

انبارهای سردخانه ایستگاه‌های اصلی در شبکه تأمین و توزیع مواد غذایی کشور ما هستند. به دلیل تغییرات در نحوه پردازش، جابجایی، خرید و مصرف مواد غذایی، ساخت انبار سردخانه برای عواملِ موجود در بالا و پایین زنجیره تأمین نکته جالب توجهی است.

در زمان ساخت یا گسترش فضای انبار سردخانه، مدیران تأسیساتِ پردازنده‌های مواد غذایی در مقیاس بزرگ، توزیع‌کنندگان و فروشگاه‎‌های محلی به پیمانکارانی نیاز دارند تا برخی از ملاحظات ویژه‌ی این تأسیسات مهم و هزینه ساخت سردخانه مقرون به صرفه را مد نظر قرار دهند.

نکات طلایی و مهم در ساخت سردخانه عبارتند از :

۱. بهره‌وری انرژی و پایداری دما

بدیهی است که نیروی حیاتیِ هر انبار سردخانه سیستم HVAC آن است. این سیستم‌ها دارای واحدهای قدرتمند خنک کننده‌ی آمونیاک هستند که به حفظ درجه حرارت ایده‌آل کمک می‌کنند. بسیار مهم است که این سیستم‌ها به طور کارآمد کار کنند.

پیمانکار شما می‌تواند با بررسی دقیق این زیرساخت‌های پشتیبان در هنگام طراحی، به عملکرد کارآمد سیستم‌های خنک کننده کمک کند. قرار دادن بهینه‌ی کانال، لوله‌کشی و سایر شاهراه‌ها به شما اطمینان می‌دهد که کل سیستم تا حد ممکن کارآمد و قابل پیش‌بینی عمل می‌کند. با کمی تأمل در هنگام طراحی، هرگونه بازسازی یا توسعه‌ی یک مرکز انبار سردخانه بدون هزینه اضافی و دردسرِ تغییر جهت زیرساخت‌های سیستم خنک کننده انجام خواهد شد.

با این حال، حفظ پایداری دما و بهینه‌سازی بهره‌وری انرژی در انبارهای سردخانه نیاز به ادغام چندین سیستم دارد. از بین آنها، احتمالاً مهمترین عامل «عایق‌بندی ساختمان» است.

عایق هماهنگ با نحوه ساخت یک ساختمان کار می‌کند. مثلاً اجزای سازه‌ای فولادی پیش ساخته مقادیر R کمی دارند، یعنی آنها در برابر انتقال حرارت مقاومت ضعیفی دارند. بر این اساس، ساختمان‌های فولادی باید عایق‌بندی بیشتری داشته باشند. از طرف دیگر، دیوارهای حائل وزنی از ویژگی‌های حرارتی بهتری برخوردار هستند. یک مثال خوب پانل‌های بتونی Tilt-Up است. آنها مقاومت بهتری در برابر انتقال حرارت دارند و لازم نیست مانند سایر مواد به شدت عایق‌بندی شوند.

سایر ملاحظات مهم مربوط به پایداری دما عبارتند از:

  • تهیه‌ی «انبارهای سرد» که دارای اقدامات کنترل شکاف در هنگام بارگیری و تخلیه هستند تا هوای گرم از انبار خارج شود.
  • نصب و انتخاب درب‌ سردخانه مناسب که عایق‌بندی بهتری دارند و دارای مهر و موم محکم‌تر و فناوری سریع باز / بسته برای به حداقل رساندن یخ‌زدگی درب و نوسان دما هستند.

یکی دیگر از مزایای حفظ دمای ایده‌آل این است که با جلوگیری از رشد باکتری‌ها باعث پاکیزگی فضا می‌شود. در پایین به پاکیزگی تأسیسات با جزئیات بیشتری می‌پردازیم.

۲. نظافت و پاکیزگی بسیار حیاتی است

حفظ بهداشت محیط‌ کار و ذخیره‌سازی برای انبارهای سردخانه که در آنها مواد غذایی پردازش می‌شود بسیار مهم است. این تأسیسات به طور مداوم تمیز می‌شوند. به همین دلیل تکنیک‌های ساخت یکپارچه در فونداسیون، ساختار، تریم‌ها، پرداخت‌ها و سایر اجزا ادغام می‌شوند. این روش‌ها شکاف‌ها و درزها را از بین می‌برد تا از رشد باکتری جلوگیری کرده و احتمال جمع شدن و راکد ماندن آب را کاهش دهد.

یکی دیگر از تکنیک‌های اصلی ساخت انبار سردخانه، نصب سیستم‌های گرمایش کف است. به نظر می‌رسد افزودن گرما در یک محیط به طور ناخواسته باعث می‌شود کف پس از تمیزکاری خشک شود. رطوبت باقیمانده در محیط ذخیره‌سازی یا فرآوری مواد غذایی باعث رشد باکتری‌ها می‌شود و مواد غذایی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

ما تأکید کرده‌ایم که بازرسی‌های مربوط به ایمنی مواد غذایی باید به طور دقیق انجام شوند و صلاحیت این تأسیسات باید در تمامی حیطه‌ها تأیید شود. و از آنجا که ده‌ها واحد سردخانه در سراسر کشور ساخته شده است، باید منحنی یادگیری را کنار بگذاریم چون می‌تواند برنامه‌ریزی را به تعویق بیندازد یا منجر به اشتباهات پرهزینه در هنگام ساخت شود.

۳. حفظ جریان عملیات

علاوه بر تأسیسات جدیدی که از ابتدا ساخته‌ایم، بسیاری از پروژه‌های ساخت انبار تأسیسات موجود را بازسازی کرده و به آنها اضافه کرده‌اند. این پروژه‌ها چالش‌های مضاعفی را به وجود می‌آورند زیرا معمولاً در حین عملیاتِ تسهیلات انجام می‌شوند. اخلال در عملیات می‌تواند باعث شود پردازنده‌ها و توزیع‌کنندگان سهمیه‌ها و مهلت‌های تعیین شده را از دست بدهند. به نوبه خود، این امر می‌تواند با تحت فشار قرار دادن الگوی تدارکاتی تنظیم شده که قیمت‌ها و تجهیزات را ثابت نگه می‌دارد، بر مصرف‌کنندگان تأثیر بگذارد.

در محیط سردخانه، حفظ جریان کار در حین ساخت معمولاً نیازمند نصب دیوارهای عایق موقتی است که به حفظ درجه حرارت ایده‌آل در قسمت‌هایی از تأسیسات که باید عملیاتی باشند کمک می‌کند. ما این تکنیک را در بسیاری از پروژه‌های ساخت انبارهای سردخانه بهبود بخشیده‌ایم، اما از تجربه‌ی گسترده‌تر خود در زمینه‌ی حفظ عملیات تأسیسات نیز استفاده می‌کنیم.

اگر در حال ساخت یک انبار سردخانه هستید که می‌دانید در نهایت باید آن را گسترش دهید، نصب HVAC و سایر ظرفیت‌های زیرساختی را متناسب با نیازهای نهایی سایت پیش از موعد در نظر بگیرید زیرا در این صورت، هنگام بازسازی یا توسعه‌ی انبار نگرانی کمتری در این مورد خواهید داشت.

تیم ما با مدیران تأسیسات پیش ساخت برای توسعه‌ی کارآمدترین طرح ساختاری ممکن همکاری می‌کند. ما همچنین با پیشروی ساخت و ساز به طور منظم با مدیران ملاقات می‌کنیم تا اطمینان حاصل شود که پروژه به موقع تکمیل می‌شود و روندهای موجود تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند.

ده‌ها پروژه‌ی موفق ساخت انبار سردخانه به ما نشان داده‌اند که تأسیسات خوش ساخت فراتر از دستیابی به اهداف تجاری مشتریان پیش می‌روند. آنها به حفظ یک منبع غذایی سالم و ایمن کمک می‌کنند.

این یعنی توجه به جزئیات در تجهیزات سردخانه ؛ یعنی آشنایی با مواد خاص و اجزای خنک کننده که باعث می‌شود این تأسیسات بر اساس هدفی که ساخته شده‌اند کار کنند؛ یعنی ارتباط مکرر با مدیران تا اطمینان حاصل شود که همگی به طور هماهنگ کار می‌کنند.

۴.مکان و موقعیت سردخانه

در سردخانه وظیفه خنک کردن نیتروژن برگشتی با کندانسور است به همین علت باید در انتخاب مکان سردخانه دقت شود تا در معرض نورخورشید قرار نگیرد .در صورت تابیدن نور خورشید ممکن است در روند خنکسازی خللی رخ دهد. همچنین کندانسور در روند خنک سازی به آب نیاز دارد که این بخار آب در رطوبت سردخانه تاثیرگذار است. پس حتما در هنگام ساخت سردخانه به این مورد نیز توجه کنید.

۵. دستگاه ترموگرافی

دستگاه ترموگرافی به صورت لحظه ای اطلاعات سردخانه را ثبت می‌کند و این اطلاعات در تصمیم گیر‌ی‌های نحوه عملکرد سردخانه تاثیرگذار است.

لازم به ذکر است که برای فعالیت سردخانه انرژی حدود Btu25000  نیاز است. بنابراین برای جلوگیری از اختلال در روند کار سردخانه بایستی مراقب باشید تا برق قطع نشود .از آنجایی که قطع برق ممکن است پیش بیاید باید راهی برای کنترل این شرایط داشته باشید. یک راه موثر استفاده از برق اضطراری برای جلوگیری از قطعی جریان برق است، برای این کار می‌توانید از ژنراتورهایی با توان ۴۸۰ کیلو وات استفاده نمایید. بهتر است ژنراتورها را در محوطه و یا داخل اتاق کنترل قرار دهید.

× چت در واتساپ