گسترش برودت زاگرس

عوامل موثر در هزینه‌ ساخت سردخانه

فهرست مطالب

از آنجایی که امروزه لزوم ساخت سردخانه برای جلوگیری از فساد محصولات و فراورده‌های کارخانه جات و کشاورزان بیش از پیش حس می شود لذا باید عوامل موثر بر هزینه‌ ساخت سردخانه را بشناسیم تا بتوانیم برآورد هزنیه نماییم .در این مقاله شما را با عوامل موثر بر هزینه‌ ساخت سردخانه بیشتر آشنا خواهیم کرد.

 

عملیات تولید، فرآوری، ذخیره‌سازی و حمل و نقل کالاهای فاسدشدنی در حال تغییر است. نوسازی سریعِ یکی از مهمترین شبکه‌های جهان مستلزمِ انبارهای سردخانه با ظرفیت بیشتری است.

بعد از اخذ مجوز ساخت سردخانه، مالکان می‌خواهند بدانند که در زمان ساخت، چه مقدار باید سرمایه‌گذاری کنند. در ادامه، در مورد عوامل مهمی بحث می‌کنیم که هنگام بررسی امکان‌سنجی پروژه بعدی خود باید در نظر بگیرید.

ساخت انبار سردخانه شامل ادغام سیستم‌های کلیدی است

ساخت فضای انبار سردخانه تقریباً چیزی بیش از نصب کولرهای گازی اضافی روی سقف است. سرد نگه داشتن مواد غذایی و سایر مواد فاسدشدنی نیاز به ادغام سیستم‌های جداگانه دارد.

۱- سیستم‌های HVAC آمونیاک قدرتمند (تهویه مطبوع)

هوای سرد از طریق یک واحد آمونیاک بی آب تولید می‌شود. با توجه به هزینه‌های این مبردها، نکات زیر را باید بخاطر بسپارید زیرا همگی هزینه‌های بیشتری را به شما تحمیل می‌کنند.

عملیات با نصب تجهیزاتِ مسئول تولید هوای سرد آغاز می‌شود. امروزه اکثر سیستم‌های تبرید تجاری توسط واحدهای خنک کننده‌ی آمونیاک بی‌آب تأمین می‌شوند. صاحبان انبار باید نکات زیر را در مورد استفاده از مبردهای آمونیاکی و تأثیر آنها بر هزینه در نظر بگیرند.

  •       آمونیاک با لوله‌های مسی سازگار نیست، یعنی شما به یک ماده‌ی مناسب دیگر نیاز دارید که ممکن است هزینه‌های کلی را اضافه کند.
  •       همچنین آمونیاک برای انسان مضر است. بدین ترتیب، کلیه‌ی پرسنلِ وظیفه نیاز به آموزش اضافی در زمینه‌ی کار با آمونیاک دارند.
  •       استفاده از اقدامات امنیتی اساسی و فراهم کردن تجهیزات سردخانه با ایمنی بالا برای کارگران نیز ضروری است.

۲- از عایق‌بندی قوی برای پایداری دما استفاده کنید

وقتی یک فضای یخچال‌دار سرد می‌شود، لازم است که همین طور سرد باقی بماند. در اینجا عایق وارد عمل می‌شود. این ساختمان‌ها به مقدار زیادی عایق نیاز دارند و عایق باید به درستی نصب شود. انبارهای سردخانه با عایق‌بندی ضعیف، هوا را سرد می‌کنند. این امر باعث می‌شود سیستم‌های HVAC سخت تر از حد معمول کار کنند و خطر خراب شدن آنها افزایش می‌یابد. همچنین فشار بیشتری بر شبکه‌ برق وارد می‌شود که در بخش بعدی به آن می‌پردازیم.

صاحبان انبار در اینجا تصمیم می‌گیرند. عایق سردخانه شامل فرمول‌های فایبرگلاس ارزان‌تر تا فوم‌های پلی اورتان گران‌تر است (در اینجا خلاصه‌ای از انواع عایق‌ها ارائه شده است). به طور کلی، مقدار R عایق – یعنی چقدر در برابر انتقال دما مقاومت می‌کند – با افزایش هزینه بهتر می‌شود.

اما هزینه و مقدار R تنها بخشی از الزامات است. برخی از انواع عایق‌ها قابل‌اشتعال هستند. برخی از آنها برای محیط زیست مضر هستند. مالکان اغلب سیستم‌هایی را انتخاب می‌کنند که دارای بیش از یک نوع عایق باشند تا عواملی مثل مقدار R، خطر آتش‌سوزی، اثرات زیست محیطی و هزینه را متعادل کنند.

۳- نیازهای شبکه برق و تولید پشتیبان را در نظر بگیرید

برای راه‌اندازی انبارهای سردخانه برق زیادی لازم است. HVAC و نورپردازی معمولاً بیشترین میزان نیرو را می‌طلبند، اما سیستم‌های دیگر نیز از شبکه برق استفاده می‌کنند، مانند درب‌های اتوماتیک در محل بارگیری و مهار آتش و سیستم‌های نظارت و پاسخ امنیتی سایت.

بدیهی است که این تأسیسات بیشتر از تأسیساتِ فاقد کنترل دما، فشار بیشتری را بر شبکه برق وارد می‌کند. مالکان باید برای پرداخت قبض‌های ماهیانه‌ی بالاتر برق برنامه‌ریزی کنند و همچنین انتظار داشته باشند که برای اطمینان از تأمین برق مستمر، حق بیمه اضافی به شرکت برق بپردازند.

در یک دنیای بی‌نقص، قطعی برق وجود نخواهد داشت. اما ما در چنین دنیایی زندگی نمی‌کنیم، به همین دلیل انبار سردخانه به ظرفیت تولید پشتیبان نیاز دارد. و این سیستم‌های کمکی به عوامل زیادی نیاز دارند: این عوامل فقط شامل روشن بودن چراغ‌ها نیست، بلکه در مورد حفظ دما است تا اطمینان حاصل شود که مواد غذایی یا محصولات فاسدشدنی از بین نرفته است.

مواد و روش‌ها در ساخت سردخانه

مواد و روش‌های انتخاب شده برای آشنایی با هزینه ساخت سردخانه ارزان با توجه به اهداف خاص یک مالک فرق دارند. این بدان معنا است که اجرا نیز می‌تواند از یک پروژه تا پروژه‌ی دیگر متفاوت باشد.

به هر ترتیب، برخی از عوامل مهمی که بر قیمت ساخت سردخانه تأثیر می‌گذارند از این ایده ناشی می‌شوند که انبارهای سردخانه مرتفع‌تر از انبارهای عمومی ساخته می‌شوند تا محصولات فاسدشدنی بیشتری را در یک متر مربع ذخیره کنند:

  • بتن فوندانسیون و کف باید بتواند از پس بارِ افزایش یافته نسبت به متر مربع برآید.
  • فرمولاسیون (و در نتیجه هزینه‌) بتن کف ممکن است در فضاهای انبار سردخانه که دارای سیستم‌های گرمایش کف هستند متفاوت باشد. این سیستم‌ها پس از تمیز کردن به سرعت کف را خشک می‌کنند تا از رشد باکتری جلوگیری کنند.
  • یک سازه‌ی سفارشی‌تر ممکن است نیاز به یک روش ساخت سازگارتر داشته باشد. ما معمولاً ساخت با بتن تیلت آپ (Tilt-Up) را توصیه می‌کنیم زیرا ساخت پانل‌هایی دقیقاً در اندازه‌ای که شما می‌خواهید با مخلوط آماده و میلگردِ موجود در محل بسیار آسان‌تر از سفارش فولادِ از پیش ساخته شده از جایی دیگر است. بعلاوه، این یک فرآیند ساخت سریعتر است که به نیروی کار کمتری نیاز دارد.
  • صفحات بتونی تیلت آپ به طور طبیعی عایق‌های خوبی هستند. آنها می‌توانند بیشتر مهندسی شوند تا لایه‌های عایق اضافی در پانل اضافه شود. این یک معامله است.

طراحی و ساخت متفکرانه‌ی یک انبار سردخانه حول بهره‌وری انرژی می‌چرخد. به هر حال، هزینه‌های انرژی اصلی‌ترین هزینه‌های تکراری در این تأسیسات است. بررسی کردن دائمیِ این هزینه‌ها چرخه‌ی حیات کلی یک انبار را کنترل می‌کند و بازگشت سرمایه‌ی صاحبان را افزایش می‌دهد. ما در مورد این که مالکان چگونه می‌توانند ROI را به حداکثر برسانند در این راهنمای جامع بحث می‌کنیم.

یک پیمانکارِ خوب مالک را به سمت تصمیم‌گیری در مورد مواد، روش و سیستم راهنمایی می‌کند که به آنها کمک می‌کند به بهترین وجه به اهداف تجاری خود برسند. مالکان باید قبل از ساخت، در مورد میزان موجودی که قصد دارند ذخیره کنند آگاهی داشته باشند. سپس، آنها می‌توانند با همکاری پیمانکار سودآورترین فضا را طراحی کنند.

هزینه‌ی ساخت یک انبار سردخانه چقدر است؟

زنجیره تأمین کالاهای فاسدشدنی به دلیل افزایش تقاضا و رقابت به سرعت در حال تغییر است. تولید، ذخیره‌سازی و حمل و نقل امروزه یک چالش است، اما نوسازی منجر به افزایش سطح بهره‌وری و ساخت انبارهای بزرگتری شده است.

هزینه‌ها برای تولیدکنندگان و مشاغلی که به دنبال راهی برای به حداقل رساندن سرمایه‌گذاری خود هستند، همیشه نگران‌کننده بوده‌اند. در حالی که گزینه‌های زیادی برای اجاره وجود دارد، بسیاری از تولیدکنندگان و سازندگان اغلب علاقه‌مند به راه‌اندازی انبارهای سردخانه‌ی خودشان هستند. با این حال، این ساخت و ساز هزینه‌هایی در بر دارد و اگر اوضاع به خوبی برنامه‌ریزی نشود، هزینه‌ها اغلب افزایش می‌یابد. برای شروع، مهم است که نیازها را درک کنید و بر اساس آنها، یک برنامه، طرح و بودجه‌ی مناسب برای ساخت و ساز تهیه کنید.

در اینجا تمامی اطلاعات مفید برای راه‌اندازی انبار سردخانه را مرور کنیم.

 بررسی عناصر طراحی

هنگام برنامه‌ریزی برای ساخت انبار سردخانه، چندین عنصر طراحی وارد عمل می‌شوند. تمام این عوامل بر عملکرد تأثیر می‌گذارند و از این رو باید مناسب‌ترینِ آنها را انتخاب کرد.

۱- فضا و اندازه

بلند مدت فکر کنید و انتظارات خود را از پروژه در ۱۰تا ۱۵سال آینده یادداشت کنید. هزینه‌های موجود و مقدار کالایی که باید ذخیره کنید مشخص نمایید. مهمترین مسئله در پروژه بازگشت سرمایه است که شما می‌توانید از طریق یک انبارِ مناسب تولید کنید.

اندازه‌ی مناسب تسهیلات، نحوه‌ی ذخیره‌سازی محصول و نحوه‌ی دسترسی به قفسه‌ها را تعیین کنید. بین پالت‌ها و قطعات تصمیم بگیرید و در مورد یک واحد خنک کننده‌ی مناسب تأمل کنید. همچنین اگر انبار شما اتاق‌هایی برای اهداف مختلف دارد، باید به درستی از هم جدا شوند. هنگام برنامه‌ریزی برای طراحی، این واقعیت را بخاطر بسپارید که ممکن است بعداً تصمیم بگیرید انبار را گسترش دهید.

۲- کیفیت مواد غذایی

طراحی فضا باید به گونه‌ای باشد که کیفیت مواد غذایی در تمام مراحلِ پردازش، بسته‌بندی و حمل و نقل حفظ شود. مکان نیز باید در نظر گرفته شود. سایت‌های نزدیک خطوط حمل و نقل ایده‌آل‌ترین مکان‌ها در نظر گرفته می‌شوند، اما هزینه‌های بیشتری را شامل می‌شوند.

۳- مصرف انرژی

هزینه‌های انرژی برای انبارهای سردخانه می‌تواند هر ماه سر به فلک بکشد. با در نظر گرفتن دمای اتاق‌های مجاور، عایق‌بندی و روشنایی LED با مصرف انرژی، می‌توان با نصب سیستم‌های گرمایش زیر کف، این موارد را کاهش داد.

۴- تبرید

یک سیستم برودتی معمولی متشکل از یک کندانسور، اواپراتور کمپرسور، درایو فرکانس متغیر و موتور است. همه‌ی اینها باید با تقاضا و بازگشت سرمایه تعادل داشته باشند.

۵-کنترل‌های برودتی

اتوماسیون همچنین باعث بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌شود، در حالی که سطح کارایی را افزایش می‌دهد. به علاوه، مهندسان از ویژگی‌هایی مانند مدیریت داده‌ها، تحلیل‌های روند و گزارش‌های زمان واقعی برخوردار هستند. این امر باعث می‌شود تغییرات لازم به موقع انجام شود و اطمینان حاصل شود که تمام سیستم‌ها همیشه با حداکثر کارایی خود عمل می‌کنند.

۶- برق

اتلاف برق می‌تواند از نظر مالی یک مشکل بزرگ باشد. بنابراین، ملاحظات طراحی الکتریکی باید شامل موارد زیر باشد: ولتاژهای عملیاتی، قابلیت اطمینان منبع تغذیه، تولید در حالت آماده به کار و مکان‌های مناسبِ اتاق‌های برق، جایی که توزیع بهینه‌ی برق انجام می‌شود.

۷- سقف و عایق‌بندی

انبار سردخانه باید در محدوده‌ی دمایی خاصی حفظ شود که این کار فقط از طریق عایق‌بندی قوی امکانپذیر است. هنگام نصب باید اطمینان حاصل شود که کل انبار به خوبی درزگیری و مهر و موم شده است. در صورت وجود نشتی، نتیجه‌ی آن افزایش بار در واحدهای خنک کننده و افزایش هزینه‌های صورتحساب‌های برق خواهد بود. این امر همچنین سیستم‌های HVAC را در معرض خطرات خرابی قرار می‌دهد، یک نگرانی دیگر که باید رفع شود.

عایق‌بندی را می‌توان با استفاده از چندین ماده انجام داد، اما البته، بازده کلی و مقادیر R متفاوت است. فایبرگلاس یک گزینه‌ی اقتصادی است، در حالی که فوم‌های پلی اورتان گران هستند. مقاومت انتقال دما به مقدار R بستگی دارد. مقادیر بالاتر به معنای هزینه‌های بیشتر است، اما آنها همچنین عایق‌بندیِ بهتری را ارائه می‌دهند و در طولانی مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شوند.

مورد دیگر اشتعال‌پذیری برخی از انواع عایق‌ها و آسیب‌هایی است که آنها می‌توانند بر محیط زیست وارد کنند. غالباً انبارهای سردخانه با استفاده از چندین ماده‌ی عایق‌بندی ساخته می‌شوند تا مقدار R، اثرات زیست محیطی، خطرات آتش‌سوزی و هزینه‌ها را متعادل سازند.

۸- سقف‌های معلق

سقف‌های معلق باید در موقعیت‌های استراتژیک، نزدیک به نقاط زهکشی که می‌توانند تجمع آب را از بین ببرند، نصب شوند. مواد باید قابلیت تحمل بار تأسیسات را داشته باشند.

۹- پشتیبان‌های سازه‌ای

سازه باید به گونه‌ای طراحی شود که اطمینان حاصل کند هیچ یک از ستون‌ها یا پشتیبان‌ها مانع از فعالیت‌های عملیاتی نمی‌شود.

۱۰- جریان هوا

اواپراتورها باید در موقعیت‌های مناسب نصب شوند تا جریان هوا کاهش یابد و تشکیل برف محدود گردد. پنکه‌های برودتی که در حضور شخص کار نمی‌کنند ترجیح داده می‌شوند و همچنین درب‌های غلتکی سریع که فضای گرم را برای کارمندان و فضای خنک را برای محصولات حفظ می‌کنند، اولویت دارند.

۱۱- سیستم‌های کفپوش

کف باید از بتن، تراز مناسب و بدون ترک ساخته شود. علاوه بر این، باید پس کشش شده باشند تا نیازی به اتصالات انبساطی نباشد. برای حفظ عایق مورد نیاز ممکن است از موانع بخار یا سیستم‌های گرمایش زیر کف استفاده شود.

۱۲- امکانات

تأسیسات سردخانه صنعتی  باید به گونه‌ای طراحی شود که فضای ذخیره‌سازی و همچنین تعداد کارمندان را به حداکثر برساند. امکانات رفاهی مختلفی باید برای کارکنان ارائه شود تا بتوانند راحت کار کنند و سطح بالاتری از بهره‌وری را ارائه دهند.

۱۳-سازندگان

بسیاری از شرکت‌ها به راحتی یک تأسیسات انبار سردخانه برای شما ایجاد می‌کنند، اما قبل از استخدام آنها اطمینان حاصل کنید که گزینه‌ی خوبی را انتخاب کرده‌اید. سعی کنید شرکتی را استخدام کنید که باتجربه باشد، پروژه‌ای مشابه با پروژه‌ی شما را به اتمام رسانده باشد و برای رفع چالش‌های احتمالی که ممکن است در هنگام برنامه‌ریزی و اجرا ایجاد شوند، ایده داشته باشد. با گفتگو با کارشناسان صنعت از این امر مطلع شوید، توصیه‌هایی را بخواهید، بررسی‌های آنلاین را مطالعه کنید، در نمایشگاه‌ها شرکت کنید و اسامی که با آنها روبرو می‌شوید را محدود کنید (آنها را یکی یکی حذف کنید و شرکت برتر را انتخاب کنید).

معرفی برخی مواد عایق بندی:

بعد از انتخاب درب سردخانه مناسب باید از مواد عایق بندی مناسب نیز استفاده کرد. در اینجا خلاصه‌ای از برخی مواد عایق‌بندی معمول ارائه می‌دهیم.

مادهقیمت در فوت مربعمقدار R در هر اینچنگرانی‌های زیست محیطیاشتعال‌پذیریخواص کلیدی
فایبرگلاسکم3.1خیرخیرآب را جذب نمی‌کند
پشم معدنیمتوسط3.1خیرخیراز احتراق پشتیبانی نمی‌کند و ذوب نمی‌شود
سلولزمتوسط3.7خیربلهشامل محتوای بازیافتی در مقادیر بیشتری است
فوم پلی اورتانزیاد6.3بلهبلهعایق صدای خوبی را ارائه می‌دهد
پلی استایرن (EPS)کم4بلهبلهدر صورت نقص، استفاده از آن مشکلساز است

فایبرگلاس احتمالاً متداول‌ترین ماده‌ای است که برای عایق‌بندی استفاده می‌شود و به دلیل داشتنِ تار و پود خرده‌ شیشه‌های ظریف و مواد عایق، قادر است انتقال گرما را به حداقل برساند. اما، فایبرگلاس پرسنل را در معرض خطراتی در هنگام استفاده قرار می‌دهد. از آنجا که فایبرگلاس از سیلیکون و پودر شیشه‌ی بافته شده ساخته شده است، خرده شیشه‌های ریزی ایجاد می‌شود که در صورت عدم رعایت اقدامات ایمنی، می‌تواند به چشم، ریه‌ها و پوست آسیب برساند. با این وجود، فایبرگلاس عایق‌بندی خوبی را ارائه می‌دهد و قابل‌اشتعال نیست. مقادیر R بین 2.9 تا 3.8 در هر اینچ هستند و قیمت‌ها در محدوده‌ی مقرون به صرفه‌ای قرار دارند.

۲- پشم معدنی

اصطلاح پشم معدنی به انواع مختلف عایق مانند پشم شیشه، سنگ و سرباره اشاره دارد. پشم شیشه در واقع فایبرگلاس است که با استفاده از شیشه‌ی بازیافتی ساخته می‌شود. پشم سنگ با استفاده از بازالت تولید می‌شود. پشم سرباره از فولادِ تولید شده در کارخانه‌های تولید فولاد تشکیل شده است.

پشم معدنی مقاومت زیادی را در برابر آتش نشان نمی‌دهد و از این رو در شرایطی که سطح گرمای تولیدی بالا باشد، نباید از آن استفاده شود. با این حال، این ماده هنوز قابل‌احتراق نیست. اگر پشم معدنی با سایر مواد عایق قابل‌اشتعال استفاده شود، هنوز می‌تواند موثر باشد. مقادیر R آن بین 2.8 تا 3.5 است.

۳- سلولز

سلولز به شکل شُل (سست) در دسترس است و از کاغذ، مقوای بازیافت شده و مواد دیگر ساخته شده است. مقادیر R آن بین 3.1 تا 3.7 است که برای اکثر کاربردها به اندازه‌ی کافی خوب است. سلولز خسارات احتمالی ناشی از آتش‌سوزی را به حداقل می‌رساند. این ماده ذاتاً فشرده است، هیچ اکسیژنی ندارد و بنابراین در آتش‌سوزی نقش ندارد. سلولز با نرخ‌های اقتصادی در دسترس است، اما گاهی اوقات ممکن است باعث آلرژی شود.

۴- فوم پلی اورتان

این ماده خاصیت عایق‌بندی بسیار خوبی دارد، اما در مواردی که هزینه‌ها بیش از حد نگران‌کننده باشد، نمی‌توان از آن استفاده کرد. فوم پلی اورتان گران است، اما با این وجود، سرمایه‌گذاری خوبی است. پلی اورتان وزن کمی دارد و مقدار R آن 6.3 است. تراکم کمِ آن امکان پاشش مواد را در مناطقی که هیچ عایقی وجود ندارد، فراهم می‌کند.

۵- پلی استایرن

پلی استایرن یک فوم ترموپلاستیک از نوع ضد آب است. این ماده نه تنها مقاومت در برابر انتقال حرارت، بلکه در برابر صدا نیز ایجاد می‌کند. پلی استایرن در دو نوع عمده وجود دارد: منبسط شده و اکسترود شده. اولی به اختصار EPS و دومیXEPS  یا پلی استایرن نامیده می‌شود. مقدار R برایEPS ، 4 است، در حالی که این مقدار برای XEPS، 5.5 است. سطح هر دو ماده صاف است و این ویژگی را هیچ عایق دیگری ندارد.

به طور کلی از پلی استایرن برای ساخت بلوک‌هایی استفاده می‌شود که در عایق‌بندی دیوارها به کار می‌روند. این ماده قابل‌اشتعال است و باید قبل از نصب با یک ماده‌ی ضد حریق روکش شود.

گزینه‌های دیگر

می‌توان از عایق‌های دیگری نیز استفاده کرد، اما باید کاربرد محدودی داشته باشند. پیروژل در صنایعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بهره‌وری در آنها نگران‌کننده باشد. الیاف طبیعی مانند پنبه و پشم گوسفند نیز گزینه‌های رایجی هستند.

کنکاش در ارقام

کل هزینه‌های ساخت انبارهای سردخانه را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد: هزینه‌های ساخت ساختمان، ساخت واحد و تجهیزات. برای برآورد قیمت سیستم‌های تهویه، کلیه‌ی قیمت اجزای فرعی باید ارزیابی شود تا به یک رقم کلی برسیم. در نظر گرفتن سایر اطلاعات مربوطه نیز مهم است. برای مثال، پدهای خنک کنند‌ه‌ی تبخیری ممکن است با گذشت زمان فرسوده شوند و باید تعویض گردند. آنها همچنین برای حفظ سطح رطوبت به پمپ آب نیاز دارند. هر دوی این عوامل باعث افزایش هزینه‌های عملیاتی و نگهداری می‌شوند.

سنسورهای دما و رطوبت در تمام اتاق‌ها نصب می‌شوند تا بتوانند جریان هوا را تنظیم کنند. در مورد چوب، قیمت عمدتاً به اندازه و مقدار آن بستگی دارد.

مقابله با خطرات احتمالی

پروژه‌های ساخت انبار سردخانه خطرات خاصی را به همراه دارد که هزینه را افزایش می‌دهد. این خطرات در پایین ارائه شده‌اند.

  •       خطرات ایمنی مواد غذایی – آلودگی، رشد باکتری‌ها
  •       ایمنی کارگر – خطرات لغزش و سُر خوردن
  •       افزایش مبلغ صورتحساب‌ها – نشت هوا، عایق‌بندی ضعیف
  •       آسیب زیبایی‌شناختی – ایجاد لک در اثر رطوبت

بودجه‌ی خود را تحت کنترل نگه دارید

هزینه‌های ساخت تأسیسات سردخانه می‌توانند به صورت تصاعدی افزایش یابند و بهترین روش برای کنترل آنها، برنامه‌ریزی دقیق از روز اول پروژه است. در طول مرحله‌ی برنامه‌ریزی و طراحی، کل تیم باید کنار هم بنشینند و نیازهای این مرکز را ارزیابی کنند. بر این اساس، آنها باید بودجه و برنامه‌ای واقع‌بینانه را تهیه کنند.

ساخت انبار سردخانه یک پروژه‌ی بزرگ و یک سرمایه‌گذاری سنگین است، اما اگر بر اساس یک برنامه و طراحی قوی ساخته و اجرا شود، می‌تواند با موفقیت به سرانجام برسد.

× چت در واتساپ