گسترش برودت زاگرس

بهترین ماده ساندویچ پانل برای اتاق سرد چیست؟

فهرست مطالب

از آنجا که ساندویچ پانل نقش عایق در صنعت سردخانه را دارد لذا از ساندویچ پانل سردخانه در ساخت سردخانه صنعتی زیرصفر و بالای صفر، تونل انجماد و سایر سردخانه ها استفاده می شود. این پانل ها دمای درون سردخانه را به میزان معینی تثبیت می کنند و در حفظ کیفیت و ماندگاری محصولات بسیار حائز اهمیت هستند به خصوص در سردخانه میوه و سبزیجات ، گوشت و ماهی و دارو . در این مقاله شما را با انواع ساندویچ پانل سردخانه ای بیش تر آشنا خواهیم کرد.

 

ساندویچ پانل برای اتاق سرد در صنعت به عنوان «مواد عایق» نیز شناخته می‌شود، سوال اصلی این است که، «بهترین ماده برای عایق‌بندی سردخانه چیست؟»در مورد پاسخ به این سوال، کمپانی یویان معتقد است که مناطق مختلف سازه و محیط‌های سردخانه به مواد ویژه‌ای برای عایق‌بندی نیاز دارند. بنابراین، ساندویچ پانل مناسب برای اتاق سرد در محیط‌های مختلف «بهترین ماده» برای عایق‌بندی است.

عایق‌بندی چیست؟ مواد عایق‌‌ سردخانه معمولاً به موادی گفته می‌شود که ضریب حرارتی آن‌ها کم‌تر یا برابر با ۰.۱۲ باشد. مواد عایق‌بندی حرارتی رایج، عایق پرسلین نرم، عایق آلومینیوم سیلیکات، مواد فوم فنولیک، میکروسفرهای منجمد، پودر رزین پلی‌استایرن، پانل‌های اکسترود شده، تخته‌های پلی‌استایرن، عایق رزین پلاستیک، مواد عایق غیر‌متراکم (عایق پشم شیشه، عایق پشم سنگ)، عایق حرارتی متخلخل (سیمان کف‌زا). ابتدا دانش اولیه در مورد مواد عایق حرارتی کسب کنید و سپس بگویید مواد عایق حرارتی مورد استفاده در سردخانه چه هستند. معمولا از چه مواد عایقی در یخچال‌ها استفاده می‌شود؟ جواب این سوال به قرن گذشته برمی‌گردد، درست قبل از سال ۱۹۸۰ میلادی: مواد عایق حرارتی مورد استفاده در یخچال مانند الان پیشرفته نبودند، البته که با سطح فناوری آن زمان همخوانی داشتند. در آن زمان، مواد عایق حرارتی رایج پوسته برنج، چوب پنبه، سرباره و پرلیت منبسط شده، بودند.

بعد از ۱۹۸۰: مواد جدید سازگار با محیط زیست شروع به رشد و توسعه کردند، مانند پشم سنگ، پشم شیشه‌، فوم پلی‌استایرن (EPS، XSP) و فوم پلی‌یورتان تا حد زیادی مورد استفاده قرار گرفت، اما از انواع مختلف روش‌های ساخت برگرفته شده است که در هزینه ساخت سردخانه و قیمت تمام شده نیز تاثیرگذار است اما بایستی به نوع عایق استفاده شده در مراحل اجرای سردخانه توجه نمایید.

از تجهیزات سردخانه که برای عایق بندی استفاده می شود می توان به مواد عایق حرارتی که تا حد زیادی در ساخت سردخانه استفاده می‌شوند، اشاره کرد.از جمله: فوم پلی‌یورتان، فوم پلی‌استایرن، فوم پلی‌استایرن اکسترود شده، پشم شیشه و سایر مواد هستند. در ادامه به بررسی انواع مواد عایق می‌پردازیم.

انواع مواد عایق حرارتی مورد استفاده در سردخانه‌ها

۱. فوم‌های پلاستیکی PVC

ساختار حبابی فوم PVC سلول بسته است و به سختی ارتباطی بین منافذ وجود دارد.جذب آب ساکن در دمای اتاق بسیار کم است. از مزایای فوم‌های PVC سفت، رسانایی گرمایی پایین، جذب آب کم، فشرده‌سازی زیاد و دوام بالا است. از معایب فوم PVC سفت قیمت‌ بالای آن است.

کاربردهای پلی‌یورتان در سردخانه چیست؟

پلی‌یورتان در سردخانه دو نوع کاربرد دارد: ۱. رنگ‌آمیزی ساختمان سردخانه با پلی‌یورتان و ۲. تخته عایق ساندویچ پلی‌یورتان.

اول از همه، اسپری پلی‌یورتان است که عمدتا برای پاشش لایه‌ای در محل سردخانه و حفظ حرارت سردخانه استفاده می‌شود، که تاثیر آن بسیار سریع و بدون هیچ نوع استفاده از اتصالات است و در حفظ گرما موثرتر می‌باشد. با این حال، استفاده از اسپری به عنوان یک پوشش به لایه ضد رطوبت نیاز دارد و لایه محافظ توسط مهندسان عمران به شکل صفحه فلزی ساخته می‌‌شود.

نکته :

ساندویچ پانل پلی‌یورتان نیز وجود دارد که در مقایسه با اسپری پلی‌یورتان بسیار سبک، با نصب سریع و چرخه ساخت کوتاه‌تر است. نیازی به ایجاد لایه محافظ نیست و ظاهر ساندویچ پانل پلی‌یورتان بهتر است.

۲. فوم پلی‌استایرن (EPS)

ماده پایه پلی‌استایرن عمدتا رزین است که با ماده کف‌زا (نام علمی بوتان یا پنتان) تکمیل شده است، که با بخار آب گرم می‌شود و یک توپ کوچک کف با حباب‌های ریز تشکیل می‌دهد، که در دما و فشار طبیعی به وجود می‌آید. این فرآیند را پیش تولید فوم می‌نامند. گلوله‌های فوم ایجاد شده را در قالب قرار می‌دهیم تا گرم شوند و بتوانیم آن‌ها را با هم ذوب کرده و یک پلاستیک فوم سفت با ساختار سلول بسته ایجاد کنیم.

ویژگی‌های پلاستیک‌های فوم :

وزن سبک، عایق حرارتی خوب، مقاومت در برابر درجه حرارت پایین، مقاومت در برابر اسید و قلیا و قابلیت برش برخی از محصولات منعطف است. کاربرد عملی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که استفاده از فوم پلی‌استایرن در سردخانه باعث آسان بودن جذب آب و موثر بر عایق حرارتی سردخانه است. بنابراین، در هنگام استفاده باید رسیدگی‌های لازم مانند استفاده از ضد رطوبت و ضد آب را از قبل انجام داد.

۳. فوم پلی‌استایرن اکسترود شده (XPS)

PVC اکسترود شده دارای یک لایه سطحی متراکم و یک لایه داخلی با ساختار سلول بسته است. در همان ضخامت، رسانایی گرمایی از پلی‌استایرن کمتر و عایق حرارتی بهتر است. علاوه بر این، پلی‌استایرن اکسترود شده مقاومت خوبی در برابر رطوبت دارد و می‌تواند عایق حرارتی عالی در محیط مرطوب باشد.

در سطح بین‌المللی، PVC اکسترود شده به عنوان «ماده ایده‌آل برای سردخانه و مهندسی عایق حرارتی» در نظر گرفته می‌شود، که با ویژگی‌هایی مانند توانایی متراکم‌سازی بالا، طول عمر زیاد و هزینه اجرای بالا مشخص می‌شود. این فوم برای ساندویچ پانل برای اتاق سرد به وفور استفاده می‌شود.

۴- پانل سردخانه گچ‌ برگ آلومینیومی برجسته

پانل اتاق سرد برای پروژه‌هایی مناسب است که نیاز به گرم نگه‌داشته شدن دارند. پانل سردخانه از طریق حرارت دادن، فشار و تشکیل فوم‌های ساندویچ پانل‌ ساخته شده‌اند که از یک لایه بالایی و پایینی از جنس ورقه‌های آلومینیومی و یک لایه میانی پر شده از فوم پلی‌یورتان تشکیل می‌شوند. لایه بالایی فلزی می‌تواند یک صفحه استنسیل رنگی باشد، که سطح آن صاف و عملکرد کل عالی است.

پانل سردخانه امروزه به عنوان جهانی، بهترین ماده عایق حرارت و حفظ گرما شناخته شده است و می تواند ضد زنگ و ضد هوازدگی باشد.

۵- پانل سردخانه ورق فولاد ضد زنگ ۳۰۴

پانل اتاق سرد مناسب پروژه‌هایی است که نیاز به گرم نگه داشتن دارند. ساندویچ پانل برای اتاق سرد از طریق حرارت دادن، فشار و تشکیل فوم‌ ساندویچ پانل‌ برای اتاق سرد ساخته شده‌اند که از لایه‌های بالا و پایین ورقه‌های فولاد ضد زنگ ۳۰۴ و لایه میانی پر شده از فوم پلی‌یورتان تشکیل می‌شوند. لایه بالایی فلزی می‌تواند یک صفحه استنسیل رنگی باشد، که سطح آن صاف و عملکرد کل عالی است.

ویژگی‌های پانل اتاق سرد

۱. پانل سردخانه (مخفف پلی‌یورتان، PU در ساندویچ پانل PU است) با ورق آلومینیومی دارای ویژگی‌های ظرفیت بالا، جذب آب کم و ثبات خوب در دمای پایین یا بالا، عمر مفید طولانی، عملکرد عایق حرارتی عالی و غیره، است.

۲. نگهدارنده خوب، مقاوم در برابر حرارت، عایق صدا، جاذب صدا، انعطاف‌پذیری خوب، غیر سمی، بدون بو، محافظ محیط زیست، استفاده زیاد برای مواد‌غذایی و دارو.

۳. پانل سردخانه می‌تواند با صفحات فولادی، سیمان، تخته‌ فیبر، آجر و انواع مختلفی از مواد، عایق‌بندی شود، معمولا دیوار این مدل سردخانه‌ها نمی‌ریزد و همچنان اثرات عایق حرارتی و ضد آب بودن را بهبود می‌بخشد.

۴. مهارت منحصر به فرد تولید فوم باعث می‌شود محصولات سخت و باکیفیت باشند، هدایت حرارتی کم و اندازه خوب، برای هر دو مورد یعنی ایجاد فشار کم و فشار بالا بسیار مناسب است.

۵. پایداری حرارتی فوم پلی‌یورتان کاملا خوب است، زمانی که دما کمتر از ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد است، حجم و شدت تغییر خاصی ندارد و هدایت حرارتی آن کم است، هنگامی که تراکم ۰.۰۳ کیلوگرم بر متر مکعب است، هدایت گرما فقط ۶۳ ژول (m.h.k) است.

۶. نصب راحت و قابل تغییر است، بدون دستگاه‌های بالابر بزرگ، زمان ساخت کوتاه و هزینه کم.

۷. عملکرد مقاومت در برابر سرما و گرما: تغییر شکل مقاومت در برابر درجه حرارت از منفی ۱۱۰ درجه سانتی‌گراد تا ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد.

۸. پانل سردخانه لازم نیست در محل تولید شود. این امر نه تنها محیط را مرتب و تمیز نگه می‌دارد و روند طبیعی را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، بلکه مدت نصب را نیز کوتاه می‌کند.

مولفه‌ها

ضخامت پانل‌های موجود: ۵۰ میلی‌متر، ۷۵ میلی‌متر، ۱۰۰ میلی‌متر، ۱۲۰ میلی‌متر، ۱۵۰ میلی‌متر، ۱۷۵ میلی‌متر و ۲۰۰میلی‌متر.

سطح پانل‌ها: ضخامت ورق آلومینیومی برجسته  ۰.۴ میلی‌متر، ۰.۵ میلی‌متر یا ۰.۶ میلی‌متر

عرض پانل‌های موجود: ۵۰ میلی متر – ۱۲۰۰ میلی متر

طول پانل‌های موجود: ۲۰۰۰ میلی متر – ۱۲۰۰۰ میلی متر

مواد اولیه PU: آلمان، ژاپن یا کره

تراکم فوم PU: چهل کیلوگرم بر متر مکعب

ضریب انتقال حرارت:  ≤0.022 W/M2*K

فشار:  ≥0.10Mpa

تغییر مکعب: ≤1% (-30 C-100 C/96h)

درجه‌بندی آتش‌سوزی: B2

× چت در واتساپ