گسترش برودت زاگرس

عایق سردخانه چیست وچه موادی برای عایق بندی استفاده می شود؟

فهرست مطالب

برای مدت‌های بسیار طولانی، سردخانه ها قسمت عمده‌ای از زندگی ما بوده‌اند و اکنون از اتاق‌های سرد به طور گسترده استفاده می‌کنند. به بیان ساده می‌توان گفت که اتاق سرد یک مرکز ذخیره‌سازی است پس باید برای عایق سردخانه نیز فکری کرد. در این مقاله به شما خواهیم گفت از چه موادی بهتر است برای عایق سردخانه استفاده نمایید.

 

بسته به نیاز دقیق ذخیره‌سازی، انواع مختلفی از اتاق‌های سرد وجود دارد. با گذشت زمان، شاهد تغییرات زیاد در تجهیزات سردخانه و سفارشی‌سازی اتاق‌های سرد بودیم. یکی از این اصلاحات افزودن پانل‌های عایق‌دار بود. اکنون باید بدانیم پانل‌‌های عایق‌دار چه هستند و چرا از آنها در اتاق‌های سرد استفاده می‌شود؟ آنها از چه نوع ماده‌ای ساخته شده‌اند؟ سعی می‌کنیم به تمام این سوالات پاسخ دهیم.

پانل عایق‌دار چیست؟

اساساً، در عایق کاری سردخانه علاوه بر انتخاب درب سردخانه مناسب، استفاده از پانل عایق‌دار  که از یک لایه محافظِ هسته‌ی غیرمنعطف بین دو لایه از تخته سازه تشکیل شده است. هسته را می‌توان از XPS یا EPS ساخت و تخته سازه می‌تواند تخته سه لا یا سیمان باشد. این پانل‌ها در اتاق‌های سرد برای حفظ درجه حرارت داخل سازه، جلوگیری از نشت هوا و استحکام بیشتر سازه به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اجزای مختلف مصالح ساختمانی با SIP ترکیب می‌شوند. این پانل‌ها می‌توانند روی کف، دیوار خارجی و پشت بام کاربرد داشته باشند. ما می‌توانیم از این پانل‌ها برای حل بسیاری از مشکلات مختلف استفاده کنیم. معمولاً پانل‌های عایق‌دار در اتاق‌های سرد و وسایل نقلیه‌ی یخچال‌دار استفاده می‌شوند. در سراسر کره زمین، پانل‌های عایق‌دار به طور گسترده‌ای برای عایق‌بندی حرارتی استفاده می‌شوند.

مبانی اتاق سرد

یک اتاق سرد می‌تواند کالاهای متنوعی مانند کالاهای منجمد، مواد شیمیایی ظریف و غیره را ذخیره کند. طراحی و مراحل اجرای سردخانه می‌تواند کاملاً چالش‌برانگیز است. سه عنصر زیر یک اتاق سرد مدرن را تشکیل می‌دهند:

دیوارهای فریزر بهم پیوسته:

این دیوارها در واقع دیوارهای پانل حرارتی هستند و برای از بین بردن هرگونه شکاف احتمالی در سازه طراحی شده‌اند.

کفپوش:

مفهوم کفپوش جلوگیری از انتقال حرارت از سطح کف است. امروزه بسیاری از کفپوش‌ها دو برابر عایق‌بندی و آب‌بندی شده‌اند.

بام:

سقف یک منطقه‌ی حساس است که باید در برابر انتقال حرارت محافظت شود زیرا بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارد. به عنوان یک راه‌حل، می‌توان آن را دو برابر عایق‌بندی کرد تا در برابر گرمای خارجی محافظت شود.

به طور خلاصه، می‌توانید با استفاده از عایق حرارتی که توسط یک شرکت عایق حرارتی اصلی نصب شده، عایق‌بندی همه جانبه را برای سازه‌ی خود دریافت کنید. پانل‌های حرارتی، دیوارها و کف برای حفظ تعادل محیط به خوبی عمل می‌کنند. مواد دارای صفاتی برای انتقال گرما از یکدیگر هستند.

مثلاً فولاد فلزی است که می‌تواند بسیار گرم و سرد باشد و قابلیت آن را دارد که دما را به هر سطحی در اطراف خود منتقل کند. در اینجا، یک سیستم عایق حرارتی ایجاد می‌شود که می‌تواند با دور نگه داشتن گرما از عایق، از این انتقال گرما جلوگیری کند.

ابعاد و ویژگی‌های پانل‌های عایق‌دار

به طور کلی، این پانل‌ها در قطعات کوچکی در دسترس هستند زیرا اینگونه حمل و نقل آنها آسان خواهد بود. معمولاً ضخامت پانل‌های عایق‌دار که قرار است در اتاق‌های سرد نصب شوند بین 4 تا 12 اینچ متغیر است. EPS محبوب‌ترین فومِ بکار رفته در پانل‌های عایق‌دار است که به اندازه‌ی 3.5 اینچ فوم در یک پانل ضخیم 4.5 اینچی است.

بهترین راه برای استفاده از پانل‌های عایق‌دار در یک اتاق سرد در هنگام ساخت ساختمان است. با این روش می‌توانید در هزینه‌های اضافی صرفه‌جویی کنید. ساختن سازه با پانل‌های عایق‌دار چندین مصالح ساختمانی را کنار می‌گذارد و ثابت می‌کند که راهی خوب برای پس‌انداز پول است.

همچنین، تا آنجا که به استحکام مربوط شود، استحکام و پایداری سازه‌ای خوبی را فراهم می‌کند، به طوری که همچنین از ساختمان در هنگام آسیب طبیعی محافظت می‌کند. همچنین، این پانل سازگار با محیط زیست است بنابراین شما با این کار، از طبیعت نیز محافظت می‌کنید.

مواد عایق مورد استفاده در انبار سردخانه

سردخانه، چه محلی در فروشگاه‌های خرده فروشی باشد، چه یک محفظه‌ی آزمایش برای کاربردهای علمی، نیاز به حفظ شرایط درست دارد که با مواد عایقِ مورد استفاده در ساخت واحد شروع می‌شود. چندین گزینه در اینجا بررسی شده است. KPS Global به دلیل عملکرد حرارتی قوی فوم پلی اورتان، از آن در کولرهای فریزر و همچنین در اتاق‌های علمی استفاده می‌کند. ما همچنین از پلی استایرن منبسط شده برای انبارهای سردخانه‌ی بزرگ استفاده می‌کنیم زیرا یک گزینه‌ی مقرون به صرفه است و عمق اضافی آن معمولاً مشکل‌ساز نیست.

پلی اورتان

پلی اورتان یک ماده عایق سلولی بسته است که رسانایی گرمایی کمی دارد. این ماده با خنک شدن منبسط شده و سفت می‌شود و معمولاً با ریخته شدن در محل استفاده می‌شود. این فوم به تجهیزات تخصصی و آموزش فنی مناسبی نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که به درستی اسپری شده است. این ماده به طور معمول در فریزرهای walk-in و خنک کننده‌های walk-in یا کاربردهای تخصصی استفاده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انتخاب پلی اورتان با سلول بسته و ریخته شده در محل توسط KPS Global، مقایسه‌ی عمقی انواع فوم را مطالعه کنید.

پلی استایرن

پلی استایرن عایق فوم سلولی است. این ماده دارای دو طبقه‌بندی است: فوم پلی استایرن منبسط شده (EPS) یا فوم پلی استایرن اکسترود شده (XPS).

EPS یک گزینه سبک است که دارای خواص حرارتی نیز می‌باشد. این ماده از پلی اورتان ارزانتر است اما برای دستیابی به مقادیر R حرارتی یکسان با پلی اورتان به عرض دو برابر نیاز دارد. KPS Global از این نوع فوم در پانل‌های خط پیوسته‌ی ما استفاده می‌کند.

XPS عایق سلول بسته است که در اشکال مختلفی ساخته می‌شود و سپس به صورت شمش‌های مستطیلی حالت می‌گیرد. این ماده معمولاً در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد اما از نظر توانایی حفظ عملکرد حرارتی برای مدت زمان طولانی، در درجه پایین‌تری قرار دارد.

نصب پانل‌های عایق‌دار برای اتاق‌های سرد

 

نصب بیشتر به اندازه و نوع انبار سردخانه بستگی دارد. پانل‌های اتاق سرد بیشتر در اتاق‌های سرد با مساحت بسیار زیاد لازم‌اند. کیت‌های اتاق سرد در دسترس هستند که شرح کاملی از نصب پانل‌های عایق‌دار را ارائه می‌دهند. موارد زیر پیش‌نیازِ شروع مراحل نصب می‌باشند:

  • پانل‌های عایق‌
  • متر مخصوص اندازه‌گیری
  • کلید آلن
  • پیچ و آچار پیچ گوشتی

اولین مرحله پس از جمع‌آوری تمام ابزار، اطمینان از انتخاب نوع صحیح پانل‌ها طبق ساختمان شما است. به همین دلیل داشتن مقدار صحیح ضخامت پانل PU بسیار مهم است زیرا آنها در مناطق هدف فیکس می‌شوند. از متر مخصوص اندازه‌گیری استفاده کنید و سقف‌ها و دیوارها را به درستی اندازه‌ بگیرید.

تمام اندازه گیری‌ها باید بسیار دقیق باشند، از جمله شکاف‌های گوشه و نقاطی در دیوارها با هرگونه نشت یا سوراخ موش. سپس می‌توانید پانل‌های عایق‌ را طبق اندازه‌گیری‌ها برش دهید تا کاملاً متناسب شوند. اکنون مرحله‌ی نصب فرا می‌رسد. با نصب پانل‌ها در گوشه‌ها شروع کنید و سپس قسمت مرکزی را پوشش دهید. کلید آلن به فیکس کردن صحیح قفل کمک خواهد کرد.

شما باید اطمینان حاصل کنید که قفل‌ها کاملاً محکم شده‌اند زیرا قفل‌های شل با گذشت زمان به آرامی باز می‌شوند و در نتیجه باعث ایجاد شکاف و از دست رفتن انرژی می‌شوند. حفظ درجه حرارت مناسب در اتاق‌های سرد کاملاً چالش‌برانگیز است، خصوصاً وقتی دانش فنی ندارید. اگر تردید دارید، می‌توانید با یک شرکت عایق حرارتی تماس بگیرید و آنها یک نصاب حرفه‌ای و باتجربه‌ی اتاق سرد را به شما معرفی می‌کنند تا این کار را برای شما انجام دهد.

نتیجه‌گیری

در پایان کاملاً واضح است که پانل‌های عایق‌دار استحکام و پایداری اتاق‌های سرد شما را فراهم می‌کنند. اگرچه معایبی نیز دارند، مثلاً IPها ممکن است در اثر رطوبت آسیب ببینند، بسیاری از سازندگان از این فناوری بی‌اطلاع هستند، مشکلات کیفیت و سیستم تهویه‌ی گران قیمت از عمده‌ترین محدودیت‌ها هستند. با این وجود، این فناوری به دلیل سرعت، اقتصادی بودن و سازگار با محیط زیست بودن، بسیار مشهور شده است. در این فناوری تقریباً 60٪ چوب کمتر در مقایسه با ساخت و ساز معمولی استفاده می‌شود. همچنین توصیه می‌شود تا حد امکان از پانل‌های عایق‌دار در اتاق‌های سرد برای ایجاد تعادل در محیط داخلی و کیفیت کالا استفاده شود.

همچنین، همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم، اتاق‌های سرد جدا از عایق حرارتی، همچنین باید بتوانند باکتری‌ها، چربی‌ها و گرد و غبار را کنترل کنند. بنابراین باید عاقلانه انتخاب شوند تا سازه را در برابر آفات و گرد و غبار مقاوم کنند. پانل‌های عایق‌دار باید دارای حداقل مقدار R تا 40 باشند و باید بازده حرارتی بالایی داشته باشند. ضخامت‌ باید بین 2 تا 12 اینچ باشد. سرانجام، هنگام خرید پانل‌های عایق‌دار، باید جنبه‌ی دوام پانل‌ها را از نظر استحکام، وزن و مکانیسم نصبِ آسان آن بررسی کنید. اگر به دنبال نصب پانل عایق اتاق سرد هستید می‌توانید با یک شرکت خوب تماس بگیرید.

× چت در واتساپ