گسترش برودت زاگرس

چگونه میوه جات و سبزیجات را در انبار سردخانه نگهداری کنیم؟

فهرست مطالب

بعد از اینکه محصولات خود را کشت کردید باید جای مناسبی جهت انبار کردن آنها فراهم نمایید تا از فساد و خرابی میوه و سبزیجات کشت شده جلوگیری شود و تازگی و طراوات آنها حفظ گردد. بایستی شرایط مناسب و تجهیزات سردخانه برای انبار محصولات و نگهداری میوه در سردخانه فراهم شود تا باعث افزایش طول عمر محصول شود تا امکان عرضه به بازار را داشته باشید. در این مقاله شرایط نگهداری میوه در سردخانه را بررسی می‌کنیم.

 

نگهداری مواد غذایی در انبار سردخانه یعنی چه؟

ذخیره کردن مواد غذایی در انبار سردخانه یک روش پایه برای نگهداری غذا است. اگر در یک اقلیم با زمستان‌های بسیار سرد (دماهای انجماد) زندگی می‌کنید، چیزی که برای نگهداری مقدار زیادی سبزی و میوه در شرایط خوب به مدت چندین ماه پس از درو و برداشتِ محصول نیاز دارید را در اختیار دارید (یعنی سرما).
ذخیره‌سازی در انبار سردخانه برای اقلیم‌هایی که تمام سال گرم است یا بیشتر زمستان سرد باقی نمی‌ماند عملی نیست.
انبار سردخانه از نواحی سرد و تا حدی مرطوبِ برای تازه نگه داشتنِ برخی از مواد غذایی برای چندین ماه استفاده می‌کند، بدون اینکه از روش‌های مدرن فریز کردن، تبرید یا کنسرو کردن بهره ببرد.
به همین دلیل مردم قرن‌ها قبل از ارائه‌ی تکنیک‌های مدرن، مواد غذایی خود را در سراسر زمستان نگهداری می‌کردند.

چه نوع میوه‌ و سبزیجاتی در انبار سردخانه قابل‌نگهداری هستند؟

برای نگهداری میوه و سبزیجات بایستی سردخانه مناسبی را فراهم کرد. برای ساخت سردخانه میوه و نگهداری این محصولات بایستی بدانید چه نوع میوه و سبزیجاتی در سردخانه انبار می‌شود و در چه دماهایی .درادامه به بررسی این شرایط می‌پردازیم.

میوه‌جاتی مانند :

سیب، گلابی

سبزیجات مانند:

لوبیای خشک، ذرت، سیر، پیاز، سیب‌زمینی، سیب‌زمینی شیرین، کدو حلوایی، موسیر، چغندر، کلم، هویج، کرفس، تره فرنگی، هویج وحشی، روتاباگا (نوعی کلم)، شلغم.

چگونه مواد غذایی را با استفاده از روش انبار سردخانه نگهداری می‌کنید؟

  • محصولاتی مانند سیر، پیاز، کدو تنبل و موسیر در جعبه‌ها یا کیسه‌های توری در یک مکان خنک با رطوبت ملایم ذخیره می‌شوند.
  • لوبیاهای خشک در شیشه‌های مهر و موم شده و ضدهوا در یک مکان تاریک و خنک ذخیره می‌شوند.
  • هویج وحشی، شلغم و روتاباگا در میان شن و ماسه‌ی مرطوب در یک شرط مهر و موم شده سرد و بسته‌بندی می‌شوند و در یک زیرزمین (سردابه)، گاراژ یا انبار زیرزمینی سرد ذخیره می‌شوند.
  • سیب‌زمینی در جعبه‌های دربسته یا سبدهایی با روکش پارچه‌ای در یک مکان خنک با رطوب ملایم یا در ظروفی مدفون شده ذخیره می‌شوند.
  • کدو تنبل، کدو حلوایی و سیب‌زمینی شیرین در سبدهای بوشلی (پیمانه‌ای) یا در قفسه‌هایی در یک مکان خنک با رطوبت ملایم ذخیره می‌شوند.
  • هویج و کرفس در شن و ماسه‌ی مرطوب در یک ظرف مهر و موم شده خنک‌سازی یا بسته‌بندی می‌شوند و در یک زیرزمین (سردابه)، گاراژ یا انبار زیرزمینی ذخیره می‌شوند.
  • سیب و گلابی در یک یخچال یا مکانی بسیار سرد با دمای زیر 40 درجه در کیسه‌های پلاستیکی سوراخ‌دار یا جعبه‌های مومی ذخیره می‌شوند تا رطوب بالا را حفظ کنند. هر هفته باید آنها را چک کنید.

مواد غذایی با استفاده از این روش‌ها تا چه مدتی ماندگاری دارد؟

بهترین دما برای ذخیره میوه و سبزیجات در سردخانه دمای بالای صفر و بیش از نقطه انجماد و دمای بحرانی آنهاست تا مانع از خراب شدن محصول شود.بر اساس همین دمای بحرانی می‌توان میوه و سبزیجات را به 3 دسته زیر تقسیم نمود:
1: میوه و سبزیجات بین دمای 0-4 درجه سانتی‌گراد
2: میوه و سبزیجات بین دمای 4-8 درجه سانتی‌گراد
3:میوه و سبزیجات در دمای بالای دمای 8 درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌شوند.

شرایط نگهداری میوه:

از مهم ترین فاکتورهای نگهداری میوه می‌توان به دما و رطوبت اشاره نمود. به طور مثال برای نگهداری محصولات در زمان طولانی‌تر می‌بایست در شرایط دما و رطوبت پایین که مانع از فساد زودهنگام محصولات می شود و ماندگاری را طولانی ‌تر می کند، محصول را نگهداری نمود.

چرا انبار سردخانه مهم است؟

ساخت سردخانه یک روش عالی برای نگهداری طولانی‌ترِ برخی از محصولات باغ شما است. قبل از اجرا باید به خوبی فکرکنید اما بازده‌ی آن فوق‌العاده خواهد بود.

نکاتی در مورد انبار سردخانه برای ماندگاری بیشتر مواد غذایی:
۱.بهترین نمونه از هر سبزی را ذخیره کنید. سالم‌ترین ماده غذایی را برای ذخیره‌سازی انتخاب کنید .
۲. میوه و سبزیجات را دور از هم نگهداری کنید. میوه‌هایی که اتیلن زیادی ترشح می‌کنند (عامل رسیده شدن) می‌توانند زودتر از موعد برسند و سبزیجات اطراف را خراب کنند.
۳. هر ماه به مواد غذایی سر بزنید و مواد بد را جدا کنید. (بهتر است  مواد غذایی که ذخیره کرده‌اید را به طور هفتگی بررسی نمایید.)

× چت در واتساپ