گسترش برودت زاگرس

معرفی انواع سردخانه صنعتی

فهرست مطالب

سردخانه صنعتی یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها و راه‌حل مناسبی برای ذخیره‌سازیِ سرد محصولات غذایی یا هر نوع کالای فاسدشدنی (در یک صنعت، کارخانه تولیدی یا تأسیسات تجاری) است. پس لازم است قبل از ساخت سردخانه با انواع سردخانه صنعتی آشنا شوید. در این مقاله به معرفی انواع سردخانه صنعتی می‌پردازیم.

 

برای اهداف تجاری و صنعتی، انواع مختلفی از سردخانه های صنعتی یا فریزر موجود است. هر اتاق سرد یا فریزر دارای ویژگی‌ها و مشخصات منحصر به فرد متناسب با نیازها و الزامات هر کسب و کاری است.

انبار سردخانه چیست؟

انبار سردخانه مجموعه‌ای از ساختمان‌ها و تأسیسات است که با استفاده از تجهیزات سردخانه صنعتی، شرایط لازم برای نگهداری از محصولات، مواد غذایی و سایر مواد فاسدشدنی از نظر دما و رطوبت نسبی به طور مصنوعی فراهم می‌شود.

انبار سردخانه می‌تواند دارای سالن‌های تک مداره (یکی از دو حالت بالای صفر یا زیر صفر) و دو مداره (دو حالتِ بالای صفر و زیر صفر) باشد. انبار سردخانه‌ی این شرکت متناسب با نیاز به مبردهای آمونیاک و فریون و کاربردهای زیر صفر و بالای صفر یا دو طرفه (پایدار و متحرک) طراحی و ساخته می‌شود.

انواع سردخانه‌ی صنعتی

انبار سردخانه‌ی بالای صفر:

انبار سردخانه‌ی بالای صفر را انبار سردخانه‌ی کوتاه مدت یا بلند مدت نیز می‌نامند.

دمای نگهداری سردخانه‌ی بالای صفر +1 درجه سانتیگراد تا +4 درجه سانتیگراد است.

در انبار سردخانه‌ی بالای صفر درجه برای نگهداری کوتاه مدت، محصول در دمای بالاتر از نقطه انجماد نگهداری و سرد می‌شود.

سردخانه‌ی کوتاه مدت معمولاً با درج تدریجی محصول و جایگزینی سریع آن همراه است و بسته به نوع محصول، زمان نگهداری آن از یک یا دو روز به یک هفته یا بیشتر تغییر می‌کند، اما به ندرت از 15 روز بیشتر می‌شود.

ساخت تبرید ذخیره‌سازی طولانی مدت در انبارهای تجاری (سردخانه عمومی) انجام می‌شود. در این حالت زمان نگهداری محصول به نوع و شرایط ورودی محصول بستگی دارد.

محصولاتی که در انبار سردخانه‌ی بالای صفر نگهداری می‌شوند عبارتند از:

سبزیجات – میوه‌جات – لبنیات – گل و گیاهان – داروها و موارد دیگر.

انبار سردخانه‌ی زیر صفر

انبار سردخانه‌ی زیر صفر را انبار سردخانه‌ی انجماد می‌نامند.

در انبار سردخانه‌ی زیر صفر، محصولِ منجمد در دمای 12- تا 23- درجه سانتیگراد ذخیره می‌شود.

انبار سردخانه‌ی زیر صفر با دمای 18 درجه استفاده می‌شود:

محصولاتی که در انبار سردخانه‌ی زیر صفر نگهداری می‌شوند عبارتند از:

گوشت منجمد – مرغ منجمد – ماهی منجمد – سبزیجات منجمد و غیره.

انبار سردخانه‌ی دو مداره

انبار سردخانه‌ی دو مداره، سردخانه‌ای است که می‌تواند هم در شرایط زیر صفر و هم بالای صفر کار کند.

در یک انبار سردخانه‌ی دو مداره باید توجه داشت که پس از تخلیه‌ی سردخانه (بالای صفر یا زیر صفر)، در یکی از این شرایط و تغییر حالت (بالای صفر یا زیر صفر)، باید پس از بارگیری مجدد محصولات، اتاق را با ضدعفونی کننده‌های نانو ضدعفونی کرد تا از ایجاد بوی بد محصول جدید جلوگیری شود.

نگهداری از محصولات مختلف در شرایط مطلوب نیاز به یک انبا سردخانه‌ی جداگانه دارد که از نظر اقتصادی امکانپذیر نیست.

پیش‌خنک‌کننده

پیش‌خنک‌سازی فضایی است که در آن محصول در دمای بالاتری (معمولاً دمای محیط یا کشتارگاه) قرار می‌گیرد و باید هرچه سریعتر تا دمای نگهداری سرد شود.

محصول پس از رسیدن به دمای مورد نظر از آنجا خارج می‌شود. سپس محصول در سالنِ نگهداری قرار می‌گیرد تا در انبار سردخانه ذخیره شود.

جابجایی محصول در مدت زمان خنک شدن تأثیر زیادی در کیفیت و عمر نهایی محصول دارد.

اتاق سرد یا فریزر مدولار:

از این نوع اتاق‌های سرد یا فریزر معمولاً در صنایع غذایی استفاده می‌شود. یک اتاق سرد یا فریزر مدولار از پانل‌ها و مواد عایق‌بندی استفاده می‌کند که برای غذا و سایر مواد غیرخوراکی بی‌خطر است. پاکسازی و نگهداری مواد و مصالح مورد استفاده برای ساخت اتاق سرد یا فریزر مدولار بسیار آسان است. این نوع اتاق سرد یا فریزر به گونه‌ای طراحی شده است که در هر محدوده دمایی منجمد می‌شود، نصب آن بسیار آسان است و دارای قالب کم حجم (جدا شدنی) است.

اتاق سرد یا فریزر ترکیبی:

اتاق سرد یا فریزر ترکیبی دارای یک منطقه دمای داخلی جداگانه مانند منطقه چیلر با دامنه دمایی 2 درجه سانتیگراد تا 12 درجه سانتیگراد و منطقه فریزر با دامنه دمایی تا 22- درجه سانتیگراد است. این نوع اتاق سرد یا فریزر برای ذخیره‌سازی طیف گسترده‌ای از محصولات غذایی، که به مناطق دمایی مختلفی نیاز دارند مناسب است.

اتاق سرد یا فریزر walk-in:

این نوع اتاق‌های سرد یا فریزر این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که وارد اتاق سرد شوید. یک اتاق سرد یا فریزر walk-in مزیت ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری را فراهم می‌کند. شما به راحتی می‌توانید مقدار زیادی مواد غذایی و سایر اقلام را در اتاق سرد walk-in قرار دهید.

اتاق سرد یا فریزر چیلر صنعتی:

اتاق‌ سرد یا فریزر چیلر صنعتی برای نگهداری از مقادیر زیادی از محصولات غذایی حجیم و بسیاری از وسایل فاسدشدنی مناسب است. ثابت شده است که اتاق فریزر یکی از بهترین راه‌حل‌ها در این زمینه است. در این اتاق سرد یا فریزر، نه تنها می‌توانید قدم بزنید بلکه می‌توانید از وسایل نقلیه مانند لیفتراک‌ها نیز استفاده کنید. این کار باعث می‌شود بارگذاری محصولات و تخلیه‌ی آنها به روش امن و موثری آسان شود. این نوع اتاق‌های سرد یا فریزر برای استفاده در کارخانه‌های تولید یخ و سایر صنایع بزرگ بسیار مناسب‌اند.

اگر در کسب و کارتان نیاز به خرید یک اتاق سرد با دوام و سفارشی دارید، به Africhill اعتماد کنید. ما در زمینه‌ی تهیه و ساخت طیف گسترده‌ای از اتاق‌های سرد و فریزرهای سفارشی یکی از رهبران جهان هستیم. کل تیم ما متعهد است خدمات با بالاترین کیفیت و بهترین پیش فروش‌ها را با قیمت مناسب ارائه دهد.

 

نکات مهم درباره‌ی تبرید تجاری

آیا در مورد سیستم‌های تبرید تجاری مانند اتاق‌های فریزر، فریزرهای walk-in و انبارهای یخچال‌دار چیزی شنیده‌اید؟ از سیستم‌های تبرید تجاری برای نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی‌ها در دمای مناسبِ مصرف استفاده می‌شود. یک واحد تبرید با کیفیت بالا بخشی اساسی در هر تجارت مواد غذایی است.

در مراحل ساخت سردخانه باید به سیستم تبرید مواد اهمیت داد و آن را در شرایط ایده‌آل نگهداری می‌کند. یخچال مناسب از اتلاف جلوگیری می‌کند، کیفیت را تضمین می‌کند و طعم و مزه را حفظ می‌کند. بدون داشتن یک سیستم تبرید کارآمد، موفقیت یک تجارت مواد غذایی غیرممکن خواهد بود.

اهمیت تبرید تجاری:

تبرید برای محافظت، نگهداری، حمل و نقل و توزیع مواد غذایی منجمد لازم است. تبرید تجاری تجزیه و آلودگی را کنترل کرده و از آنها جلوگیری می‌کند. تبرید یک نقش ضروری در ایمنی مواد غذایی و بهداشت مواد غذایی ایفا می‌کند. در این عصر، تبرید به طور گسترده‌ای در زنجیره تامین مواد غذایی برای فرآوری، بسته‌بندی، ذخیره‌سازی، توزیع و مدیریت پسماند محصولات فاسدشدنی قابل اجرا است.

وجود سیستم‌های تبرید مانند اتاق فریزر، فریزر walk-in، فریزر بلاست و سایر واحدهای تبرید را در صنعت ذخیره‌سازی مواد غذایی، زنجیره سرد، تأمین و توزیع و انبارداری مشاهده خواهید کرد. تبرید برای افزایش ماندگاری محصولات غذایی و کاهش خطر بیماری‌ها و ناخوشی‌های ناشی از مواد غذایی مهم است. تبرید تجاری یک روش پیشگیری است که مشاغل برای جلوگیری از اتلاف و هدر رفتن مواد غذایی مختلف از آن استفاده می‌کنند. این کار باعث تازگی و کیفیت محصولات غذایی می‌شود.

نکات مهم در مورد تبرید تجاری

شما همیشه باید یک سیستم تبرید را در نظر داشته باشید که باعث صرفه‌جویی در هزینه، کاهش اتلاف مواد غذایی و بهره‌وری انرژی می‌شود. یافتن سیستم تبرید با اندازه‌ی مناسب بهترین راه‌حل را برای نیازهای شما ارائه می‌دهد.

فضا و اندازه:

در هنگام نصب یک واحد تبرید تجاری باید اندازه و فضا را در نظر داشته باشید. قبل از اینکه پول خود را در یک سیستم تبرید تجاری مانند اتاق فریزر یا فریزر walk-in سرمایه‌گذاری کنید، باید فضای مورد نیاز برای نصب را با دقت اندازه بگیرید. اندازه.گیری‌های شما باید شامل موجودی محصولات درون اتاق نیز باشد. اندازه‌گیری کامل فضا و اندازه از فاکتورهای اساسی است که ارزش سرمایه‌ی شما را در نصب یک واحد تبرید بالا می‌برد.

درجه حرارت:

یک واحد تبرید مختلف دارای درجه حرارت خاص خود است که باید آن را در نظر بگیرید. طبق نیاز شغلی خود، باید تنظیمات دمایی متغیر را در نظر داشته باشید و واحد مناسب را انتخاب کنید. شما باید از رهنمودهای استاندارد و توصیه شده و همچنین در مورد تنظیمات دمای واحد تبرید آگاهی داشته باشید. دما نقش مهمی در حفظ و نگهداری بدون باکتریِ مواد غذایی شما دارد.

تهویه:

یک واحد تبرید به تهویه‌ی مناسب و کارآمد نیاز دارد. این کار تا حد زیادی به افزایش کارایی واحد تبرید کمک می‌کند. تهویه‌ی مناسب خطر گرم شدن بیش از حد را از بین برده و باعث افزایش طول عمر واحد تبرید می‌شود.

نگهداری:

شما هرگز نباید از نگهداری واحد تبرید خود چشم پوشی کنید. چه یک فریزر walk-in باشد، چه یک اتاق فریزر، حتماً ان را به طور مرتب تمیز کنید تا از میکروب در امان بماند و از بهترین حالتِ ماندگاری مواد غذایی اطمینان حاصل کنید.

× چت در واتساپ