گسترش برودت زاگرس

سردخانه نگهداری بستنی

فهرست مطالب

با توجه به اینکه بستنی‌ها با داشتن چربی ، خامه و… معمولا در دمای زیر -18 درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌شود بنابراین برای حفظ فرم و شکل بستنی‌ها به احداث سردخانه های مخصوصی که از کمپرسورهای دو مرحله‌ای استفاده شده است ، نیاز است. به سردخانه نگهداری بستنی ،آیس بانک نیز گفته می‌شود. همچنین برای نگهداری بستنی به یکسری تجهیزاتی نیاز است که بتوانند دمایی بین -15 درجه تا -36 درجه سانتی گراد ایجاد کند. علاوه براین به تجهیزاتی نیاز دارید که بتواند در ساعات اوج مصرف یخ مورد نیاز برای سردخانه ها را تأمین کند. برای گرفتن بهترین نتیجه بهتر است با مشاوره ساخت سردخانه صحبت کنید تا بهترین راهنمایی‌ها را در این زمینه دریافت کنید.

 

انواع سردخانه های نگهداری بستنی

۱- سردخانه ثابت :

مخصوص انبارهای نگهداری و کارخانه هایی که بستنی را زمانی که تولید می‌شود در آنجا نگهداری می کنند و ارسال به فروشگاه ها می‌شود.

۲-سردخانه متحرک:

زمانی که قصد دارید بستنی را از کارخانه تا فروشگاه یا مغازه ها ارسال کنید، از آنجایی که باید بستنی در مکان سرد قرار بگیرد ، برای این منظور از سردخانه های متحرک استفاده می شود تا دمای مورد نیاز بستنی حفظ شود.این نوع سردخانه ها را سردخانه های متحرک می نامند که امکان نصب بر روی انواع کامیون ها و سایر وسایل نقلیه نصب می گردد.

  • در ساخت سردخانه‌ها نکته بسیار مهم قیمت ساخت سردخانه است که به موارد زیر بستگی دارد:
  • ابعاد سردخانه
  • دمای سردخانه (زیر صفر یا بالای صفر)
  • برند تجهیزات سردخانه مانند کندانسور، کمپرسور، اواپراتور، درب سردخانه ، کمپرسور هرمتیک و سمی هرمتیک استفاده می شود .

ویژگی‌های سردخانه بستنی:

از آنجایی که در سردخانه بستنی حجم زیادی بستنی نگهداری می‌شود بنابراین با ابعاد بزرگی ساخته می‌شوند و در این نوع سردخانه‌ها از کمپرسورهای دو مرحله ای استفاده می‌شود.

کمپرسور دو مرحله‌ای:

این نوع کمپرسورها در دماهای تبخیر پایین مورد استفاده قرار می گیرند و برای کار در دماهای تبخیر پایین با مبردهای R22 ، R404A و R507 طراحی شده اند.
در صورت کار با مبرد R404A دمای اواپراتور تا -60 درجه سانتی گراد کاهش می‌یابد.

آیس بانک چیست؟

آیس بانک سیستم ذخیره سازی سرمایشی است که با مکانسیم تبریدی کار می‌کند. این سیستم در شب ها که میزان مصرف برق کم است و هوا خنک تر می باشد ، اقدام به ایجاد و ذخیره سازی انرژی سرمایشی می نماید و آب مخزن را به یخ تبدیل می کند و در طول روز از این انرژی و یخ تولید شده برای خنک سازی دستگاه ها و فضای سردخانه استفاده می‌کند به همین علت آیس بانک‌ها، صرفه اقتصادی زیادی برای سردخانه‌ها دارد و در کاهش هزینه‌های سردخانه بسیار موثر هستند.

مکانسیم عملکرد آیس بانک :

کمپرسور گاز را به کندانسور ارسال می کند و بعد از تبدیل شدن گاز به مایع به کویل سرد کننده یا اواپراتور وارد می شود .سپس با استفاده از پمپ ، آب دور یخ های درون مخزن می چرخد و آب با 1 درجه سانتی گراد به فن کویل ها وارد می شود تا با تبادل حرارتی دمای محیط کاهش یابد و مجدد آب به مخزن آیس بانک وارد می شود.

 

× چت در واتساپ