گسترش برودت زاگرس
سردخانه صنعتی چیست و انواع سردخانه صنعتی

سردخانه صنعتی چیست و انواع سردخانه صنعتی

با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و به طبع بالا رفتن میزان نیاز جامعه به مواد غذایی و پروتئینی و … باید به دنبال یافتن راهی برای افزایش ماندگاری این مواد باشیم. بهترین راه، استفاده از سردخانه صنعتی است . بنابراین هر کارخانه و مجموعه تولیدی باید اقدام به ساخت سردخانه نماید تا بتواند از فاسد شدن و خرابی محصولات جلوگیری نماید. دراین مقاله شما را با موادی که نیاز به نگهداری در سردخانه دارند و نحوه ی مدیریت سردخانه صنعتی بیشتر آشنا خواهیم کرد.

 

قرنطینه به کلی زندگی ما را بهم ریخته است. اکنون به نظر می‌رسد تمام جهان در یک بن بست قرار گرفته است. به خاطر دارم که قبل از قرنطینه، من از یخچال خنک برای ذخیره‌سازی «بستنی» استفاده می‌کردم. مطمئن هستم که بسیاری از شما می‌دانید که بستنی چه طعمی دارد. آنچه ممکن است شما ندانید نحوه‌ی ذخیره‌سازی وطریقه حمل آنها به مشتریان است.

اقلامی مانند بستنی باید در نوع خاصی از انبارها که دمای آنها کنترل شده است، ذخیره شوند. به این نوع انبارها به طور معمول «انبار سردخانه» گفته می شود. پارامتر کنترل دما در یک انبار سردخانه بر اساس اقلام ذخیره شده در آن انبار، تنظیم می‌شود.

در این مقاله ما در مورد صفر تا صدِ انبارهای سردخانه بحث خواهیم کرد. ابتدا با تعریف اولیه‌ی یک انبار سردخانه شروع کنیم.

سردخانه صنعتی چیست؟

تنها تفاوت انبار سردخانه با انبار معمولی این است که سردخانه… سرد است.

بسیاری از مشاغل وجود دارد که محصولات فاسدشدنی یا حساس به دما را مدیریت می‌کنند. انبارهای سردخانه مکانی برای آنها فراهم می‌کنند تا بتوانند آن محصولات را با خیال راحت ذخیره کنند.

اما سرویس‌های ذخیره‌سازی سردخانه فقط راهی برای ذخیره‌ی محصول شما نیستند، بلکه راهی مناسب برای حمل آنها نیز هستند. خدمات ذخیره‌سازی سردخانه کالاهای شما را تقریباً در هرجایی از حامل‌های یخچال‎دار پردازش و بسته‌بندی می‌کنند و تحویل می‌دهند، یعنی دما دقیقاً در کل مدت حمل و نقل حفظ می‌شود.

انواع سردخانه‌های صنعتی

حتی اگر تعریف انبار سردخانه ساده به نظر برسد، به شما اطمینان می‌دهم که موضوع به خودی خود اصلاً چندان ساده نیست. انواع مختلفی از انبارهای سردخانه وجود دارد، از واحدهایی جداگانه گرفته تا سردخانه های مجهز با امکاناتی اختصاصی. در اینجا به بررسی آنها می پردازیم.

۱. کانتینرهای یخچال‌دار

کانتینرهای یخچال‌دار از اساسی‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین انبارهای سردخانه هستند که بهترین راه‌حل برای انبارهای سردخانه برای مقادیر کمی از محصولات حساس به دما ارائه می‌دهند. این کانتینرها از نظر اندازه جمع و جور و کوچک هستند و اغلب متحرک می‌باشند.

۲. فریزرها و چیلرهای سریع

فریزرها و چیلرها برای شرکت‌های بزرگی  که نیاز به ذخیره‌سازی و خنک کردن مواد غذایی خود قبل از رسیدن به دست مشتریان را دارند، ایده‌آل هستند (مانند ماشین های حمل محصولات لبنی) رستوران‌ها و شرکت‌های بزرگ پذیرایی نیز از آنها استفاده می‌کنند.

۳. اتاق‌های سرد

اسم آن گویای همه چیز هست: یک اتاق بزرگ برای نگهداری اقلام در یک محیط سرد. اتاق‌های سرد گزینه‌ی بزرگتری برای اقلام فوق الذکر هستند.

۴. انبار سردخانه دارویی

انبار سردخانه دارویی یک انبار سردخانه‌ی ویژه است که توسط بیمارستان‌ها و موسسات تحقیقاتی استفاده می‌شود. این واحدها در نگهداری از داروهای زیستی، خون و برخی از واکسن‌ها تخصص دارند.

۵. انبار سردخانه‌ی متصل به کارخانه

انبار سردخانه‌ی متصل به کارخانه برای برخی از تولیدکنندگانی استفاده می‌شود که می‌خواهند انبار سردخانه‌ی خود را درون خانه نگه دارند. محصولات را می‌توان با استفاده از یک حامل مستقیماً از محل تولید به یک انبار سردخانه‌ی اختصاصی منتقل کرد.

یک سردخانه صنعتی چه کمکی به شما می‌کند؟

تعدادی زیادی از محصولات مختلف وجود دارد که برای نگهداری در شرایط مناسب به سردخانه نیاز دارند. این فقط برای گوشت‌ها، میوه‌جات و سبزیجات صدق نمی‌کند. و مثال‌های بالا فقط یک لیست کوتاه از اقلامی بود که باید در محیط‌های تحت کنترل دما نگهداری شوند.

یک انبار سردخانه می‌تواند محصولات شما را در دمای مناسبی ذخیره کند و حتی در سفرهای طولانی آنها را به همان صورت تازه نگه دارد. این بدان معنا است که شما دیگر نگران چنین مواردی نخواهید بود و این باعث تازه ماندن و ماندگاری بیشتر محصولات شما خواهد شد.

مثلاً اگر باید میوه و سبزیجات تازه را ذخیره کنید، نگه داشتن آنها در دمای مناسب خطر آسیب را کاهش می‌دهد و ماندگاری آنها را بالا می‌برد. همین مواد غذایی که در یک محیط گرم نگهداری می‌شوند سریعتر خراب می‌شوند و آفات را به خود جذب می‌کنند به همین دلیل می توانید با ساخت سردخانه میوه از فساد این محصولات جلوگیری نمایید.

غذاهای فاسدشدنی که در دمای نامناسبی ذخیره می‌شوند، خراب می‌شوند و رنگ، بافت و طعم آنها تغییر می‌کند. خوردن غذایی که در دمای مناسب نگهداری نشده است نیز احتمال مسمومیت غذایی را افزایش می‌دهد.

چه نوع اقلامی باید در انبار سردخانه نگهداری شود؟

فقط مواد غذایی در انبار سردخانه ذخیره نمی‌شوند. انواع مشاغل از خدمات سردخانه برای انواع محصولات خود استفاده می‌کنند.

بنابراین قبل از اینکه این مقاله را رد کنید چون فکر می‌کنید به دردتان نمی‌خورد، به برخی از موارد دیگر که از انبارهای سردخانه بهره می‌برند نگاهی بیندازید.

– شمع‌ها

از آنجایی که شمع‌ها به دما حساس هستند. اگر در یک منطقه آب و هوایی خشک زندگی می‌کنید،با ذخیره‌ی شمع‌ها در یک انبار عادی، و با بالا رفتن دما، شمع‌ها شروع به ذوب شدن می‌کنند که در نتیجه این امر، می‌تواند به شکل و رنگ شمع ها آسیب برساند و درنتیجه شمع ها خراب می شوند.

لازم به ذکر است که اگر فقط برای مدت کوتاهی باید ذخیره شوند (واقعاً کوتاه)، شاید لازم نباشد زیاد در مورد دما نگران باشید. اما برای نگهداری بیش از چند روز باید از انبار سردخانه استفاده کنید.

این کار باعث می‌شود شمع‌ها ماندگاری بیشتری داشته باشند و رنگ‌ها و طرح‌های منحصر به فرد خود را حفظ کنند.

– فیلم

تمام فیلم دوربین ها باید در محیط سرد نگهداری شود. زیرا گرما کیفیت تصاویر را پایین می آورد و درنتیجه به فیلم ها آسیب می رساند. بنابراین باید آنها را در مکان تاریک و خنک نگاه دارید.

اگرچه فیلم دیگر خیلی محبوب نیست، اما افراد زیادی هستند که هنوز از آن استفاده می‌کنند. بنابراین دانستن نحوه‌ی ذخیره‌سازی صحیح آن می‌تواند شما را از شر بسیاری از مشکلات خلاص کند.

– اثر هنری

اثرات هنری باید در انبارهایی با قابلیت کنترل دما نگهداری شوند، مخصوصاً اگر این آثار قدیمی باشند. از آنجایی که رنگ ها در آب و هوای گرم کمرنگ می شوند اگر این آثار هنری بیش از حد داغ شوند، رنگ‌ آنها از روی بوم محو می‌شود.

مجدداً، اگر فقط چند روز نقاشی‌ها را ذخیره می‌کنید، ممکن است نگران‌کننده نباشد. اما در زمان طولانی نگهداری، برای حفظ رنگ به دمای مناسبی نیاز دارید.

– گیاهان

سرما گیاهان را تازه و سالم نگه می‌دارد. گل‌هایی که شاخه‌شان بریده شده، مثل دسته گل، در دمای سردتر ماندگاری بیشتری دارند و این باعث می‌شود پژمرده نشوند.

حتی دانه‌ها در سردخانه به خوبی حفظ می‌شوند. اگر آنها در یک ظرف ضد رطوبت قرار بگیرند، سرما باعث می‌شود که بیش از حد معمول دوام بیاورند.

– رژ لب

لوازم آرایشی نیز در هوای گرم یکی از آسیب‌پذیرترین مواد هستند. رژ لب در هوای گرم ذوب می‌شود. نگهداری آنها در انبارهای سردخانه باعث افزایش ماندگاری آنها می‌شود.

– ادکلن

هر آنچه در مورد رژ لب گفتیم را می‌توانیم برای ادکلن نیز بگوییم. ادکلن در اصل با مقادیر کمی اسانس معطر همراه است که تمایل به بخار شدن دارد و این امر باعث می‌شود رایحه‌ی خود را از دست بدهد. از طرف دیگر، عطرها دارای 30-20 درصد از غلظت اسانس هستند و از این رو برای نگهداری در دمای اتاق بی‌خطر اند.

– مواد غذایی منجمد شده

تمام غذاهای دریایی، فرآورده‌های گوشتی یا لبنیات مانند پنیر، شیر و غیره منجمد شده یا در انبار سردخانه ذخیره می‌شوند تا زمانی که آماده‌ی فروش به مشتریان نهایی شوند. این امر به کاهش سرعت تجزیه‌ی آنها کمک می‌کند.

– دارو

برخی از انواع داروها باید در انبار سردخانه نگهداری شوند تا اطمینان حاصل شود که آلوده نمی‌شوند. مواردی مانند نمونه خون و تجهیزات پزشکی مانند دوزهای IV نیز باید در محیط سرد نگهداری شوند.

مشکلات و راه‌حل‌های انبار سردخانه

برخلاف انبارهای خشک معمولی، انبارهای سردخانه مشکلات خاص خود را دارند که باید برطرف شوند. اکنون به مشکلات انبارهای سردخانه همراه با راه‌حل‌های احتمالی آنها می‌پردازیم.

۱. اثرات بر روی تجهیزات و انسان‌ها

دمای سرد اغلب بر تجهیزات داخلی تأثیر می‌گذارد. اگر بخواهیم محصول را از بسته‌بندی (پالت) خارج کنیم، تغییر ناگهانی دما منجر به مرطوب شدن و در نهایت صدمه به محصول می‌شود. قرار گرفتن طولانی مدت در محیط‌های سرد و مصنوعی برای انسان نیز خوب نیست.

– راه‌حل

با توجه به پیشرفت‌های فناوری، بسته‌بندی (پالت‌گذاری) هم اکنون در چهار دیواره‌ی انبارهای سردخانه امکانپذیر است. در مورد ایمنی انسان در محیط‌های کاری، لباس‌های عایق باید در محل کار همراه با دکمه‌های بزرگ در دستگاه‌های اسکن قرار داده شوند که از طریق دستکش‌های محافظ احساس شوند.

۲. تأثیر بر روی باتری‌ها

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض یک دما بر کارآیی باتری‌ها تأثیر می‌گذارد. باتری‌ها در دمای اتاق فقط حاوی 50 درصد شارژ از ظرفیت اصلی خود هستند. بنابراین، مدت زمانی که اسکنرهای دستی با یک جفت باتری کار می‌کنند به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

– راه‌حل

هر دستگاه باتری که در انبار سردخانه کار می‌کند باید با مهر و موم‌هایی طراحی شود که بتواند تغییرات دمای محیط به دمای انجماد را تحمل کند، بدون اینکه باعث ایجاد میعان (چگالش) شود.

۳. کالاهای یخچالی با نیازهای مختلف

لازم نیست تمام اقلامی که در انبار سردخانه نگهداری می‌شوند تحت شرایط انجماد قرار گیرند. ممکن است محصولات مختلف برای نگهداری به دامنه‌های دمایی گوناگونی نیاز داشته باشند.

مثلاً سبزیجات به دمای 55 درجه فارنهایت، گوشت به دمای 28 درجه فارنهایت، محصولات لبنی به دمای 34 درجه فارنهایت و بستنی به دمای منفی 10 درجه فارنهایت نیاز دارند.

– راه‌حل

اگر باید محصولات متنوعی را ذخیره‌ کنید، می‌توانید یک 3PL را تهیه کنید که دارای یک انبار سردخانه‌ی اختصاصی برای مشتریان خود است.

بهترین شیوه‌ها برای مدیریت انبار سردخانه

حفظ صحیح دمای محصولات فاسد شدنی برای حفظ کیفیت آنها الزامی است. برای محصولات غذایی، عدم حفظ مناسب دما در هنگام حمل و نقل می‌تواند منجر به تغییر رنگ، تخریب بافت یا آلودگی میکروبی شود.

درب اتوماتیک

یکی از شیوه های مدیریت سردخانه، استفاده از سیسیتم درب اتوماتیک است .

می‌دانیم که رسیدن به درجه حرارت مطلوب به اندازه‌ی حفظ درجه حرارت مهم است. کالاها می‌آیند و می‌روند و جریان کالاها باعث کاهش مصرف برق و کاهش سیستم سرمایش می‌شود.

باید توجه داشته باشید که درب‌های اتوماتیک (سریع) چه برای امکانات داخلی انبار و چه برای وسایل حمل و نقل بسیار حائز اهمیت است. این درب‌ها در صورت لزوم  باز شده و پس از عبور شخص / لیفتراک / وسیله نقلیه به سرعت بسته می‌شوند. سیستم درب اتوماتیک راهی سریع و کارآمد برای مدیریت عملیات انبارهای سردخانه است.

آیا نمی‌توانم محصولات حساس به دما را در سردخانه‌ی خودم ذخیره کنم؟

اگر در ساختمان شرکت خود یک اتاق سردخانه دارید و تمام محصولاتتان در داخل آن قرار دارد، در صورت تمایل می‌توانید آنها را در آنجا نگه دارید. اما هنوز در زمان حمل و نقل کالاها، به وانت‌های یخچال‌دار احتیاج دارید.

اگر کسب و کارتان کوچک است یا تازه کارتان را شروع کرده‌اید، ممکن است بتوانید با اتاق سرد خود کارها را راه بیندازید.

زمانی که تجارت شما شروع به رشد می‌کند، به یک انبار سردخانه نیاز پیدا خواهید کرد. در برخی از مواقع، به محصولات بیشتری نیاز دارید که بتوانید در اتاق سرد خود جای دهید. و این چیز خوبی است!

تجارت بزرگتر به معنای مزایای بیشتر، از جمله مشتریان گسترده‌تر است.

شما باید فضای ذخیره‌سازی انبار را به عنوان ابزاری در نظر بگیرید که به شما کمک می‌کند تا به رشد و گسترش کار خود ادامه دهید.

بخش آخر

بازار انبارهای سردخانه ایالات متحده بسیار گسترده است و با مجموعه‌ای از چالش‌های منحصر به فرد و همچنین چالش‌های عادی انبارداری همراه است. از ذخیره‌سازی گرفته تا حمل و نقل، مسئولیت رسیدگیِ موفقیت‌آمیز به اقلام حساس به دما بسیار سنگین است.

در این وبلاگ، ما به جنبه‌های مربوط به انبار سردخانه پرداختیم تا اطلاعات واضحی در مورد مدیریت محصولات حساس به دما و مدیریت انبارهای سردخانه به شما ارائه دهیم. امیدوارم به تمام سئوالات احتمالی شما در مورد سردخانه پاسخ داده باشیم.

اگر احساس می‌کنید چیزی از قلم افتاده است یا اطلاعات اضافی دارید که می‌تواند به این موضوع اضافه شود، می‌توانید آن را در بخش نظرات زیر بنویسید. Orderhive دائماً در حال ارائه‌ی موضوعات جدیدی در رابطه با زنجیره تأمین در صنعت تجارت الکترونیکی است.

با ما در ارتباط باشید، در خانه باشید و از همه مهمتر، مراقب خودتان باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× چت در واتساپ