گسترش برودت زاگرس

نگه‏داری کلم گل در سردخانه

فهرست مطالب

منظور از نگاه‏داری سبزیجات در سردخانه آن ست که فرآورده به شکل تازه و با کیفیتی مطلوب و به مصرف کننده تحویل گردد .

در مورد سبزی‏های به طور کلی چون پس از چیدن از مزرعه کیفیت آنها بر حسب نحوه نگاه‏داری ترجیحأ کاهش پیدا می‏ کند و در عین حال چیدن فرآورده‏ای که دارای شرایط مناسب برای نگهداری و مصرف نباشد موجب ضرر خواهد شد لازم است نکات اصلی رعایت شود که در مورد انتخاب کلم گل برای نگاه‏داری این نکات عبارتند از از ممتاز بودن فرآورده و میزان رسیده بودن مورد نظر .

سبزی‏ها نیز مانند میوه‏ها پس از برداشت تا زمانی که پخته نشده یا به کلی فاسد نشده‏اند موجودات زنده هستند که تنفس می‏نمایند و احتیاج به شرایط ویژه‏ای برای زندگی دارند و کلم گل نیز از این قاعده مستثنی نیست .

شرایطی که در زیر برای نگاه‏داری کلم گل گفته شده است دستورات کلی می‏باشد که در مناطق مختلف با توجه به فصل چیدن و محل پرورش با تغییراتی مورد عمل قرار می ‏گیرد .

کلم گل پس از چیدن در هر منطقه باید بازرسی دقیق شده و درجه‏بندی گردد تا نگهداری آن در سردخانه آسان‏تر باشد .

1 ـ هدف و دامنه کاربرد

هدف از تدوین این استاندارد ارائه روشی برای نگهداری کلم گل می‏باشد این استاندارد در مورد رقم Botrytis linnaeus از خانواده 01eraceal Brassica قابل اجراء می ‏باشد.

در این استاندارد شرایط چیدن , انبار نمودن , کیفیت فرآورده‏ای که نگاه‏داری می‏شود تحویل به انبار , بسته‏بندی , درجه حرارت رطوبت نسبی و دستورات پس از نگاه‏داری و قبل از عرضه به بازار شرح داده شده است .

2 ـ شرایط چیدن و انبار نمودن

2 ـ 1 ـ چیدن :

کلم گل مورد نظر برای نگهداری باید قبل از این‏که اکثر دانه‏های سفید آن رسیده باشد . چیده شود . بهتر است که چیدن در صبح انجام گیرد .

تاریخ چیدن با میزان رسیده بودن دانه‏های سفید کلیم گل ارتباط دارد . دانه‏هائی که زرد شده باشند یا به صورت پراکنده و متلاشی شده درآمده‏اند برای نگهداری مناسب نیستند .

2 ـ 2 ـ کیفیت کلم گلی که باید نگهداری شود :

دانه‏های سفید کلم گل باید تازه بوده و به ویژه مرده نباشند . سالم و عاری بودن از اثرات آفات اهمیت زیادی دارد .

در میان توده کلم گل نباید گل‏های شکسته وجود داشته باشد . کلم گل‏هایی که دارای هرگونه لکه و تغییر رنگ باشد قابل نگهداری نیستند . بر روی کلم گل با برگ‏های همراه آن نباید قطرات آب وجود داشته باشد .

3 ـ کارهای مختلف برای نگهداری

3 ـ 1 ـ کلم گل که در نظر است نگهداری شود نباید شسته شود .

3 ـ 2 ـ باید تعداد کمی از برگ‏های سبز را نگاه‏داری کرد .

3 ـ 3 ـ ساقه کوتاه چیده شود .

4 ـ تحویل به انبار

کلم گل باید در کوتاه‏ترین مدت به سردخانه انتقال یابد در حرارت 15 درجه سانتی‏گراد در کمتر از 48 ساعت دانه ‏های سفید زرد می‏شوند و دیگر قابل نگهداری نیستند .

چنانچه فاصله بین مزرعه و سردخانه زیاد باشد کلم گل باید با وسایل نقلیه سردخانه‏دار حمل و نقل گردند .

5 ـ بسته‏ بندی

کلم گل را باید در کیسه های پلاستیکی مشبک در جعبه یا کارتن‏های مشبک بسته‏ بندی گردد .

این بسته‏بندی مانع کم شدن سریع رطوبت گردد . در عین حال باید توجه داشت که کلم گل با جمع شدن 8 درصد گاز کربنیک CO2 که از تنفس آن حاصل می‏شود قابلیت فساد پیدا می‏کند . بنابراین مشبک بودن کیسه‏ها و جعبه‏ها و سرد نمودن فوری فرآورده برای جلوگیری از این کار ضرورت دارد .

کلم گل‏ها باید حداکثر در یک یا دو ردیف چیده شوند .

اگر در دو ردیف چیده می‏شوند ردیف بالا باید طوری چیده شود که به ردیف پایین صدمه وارد نیاورد .

چنانچه کلم گل برگ محافظ نداشته باشد باید فقط در یک ردیف چیده شود گل کلم باید طوری چیده شود که قسمت خوراکی آن به طرف بالا باشد .

6 ـ درجه حرارت

درجه حرارت باید نگهداری کلم گل بین صفر و 2 درجه سانتی گراد می‏باشد . یکنواخت بودن درجه حرارت و نگهداری اهمیت فوق العاده‏ای دارد . درجات زیر صفر به کلم گل آسیب وارد ساخته و آن را سرمازده می‏ نمایند .

7 ـ رطوبت نسبی

رطوبت نسبی برای نگهداری کلم گل 90 درصد می‏باشد رطوبت کمتر باعث پژمرده شدن فرآورده شده و عمر نگهداری آن را کوتاه می‏ نماید .

8 ـ مدت نگهداری

با رعایت شرایط بالا کلم گل را می‏توان 3 تا 4 هفته (برحسب نوع و شرایط نگهداری) در سردخانه نگهداری نمود .

9 ـ دستورات پس از نگهداری و قبل از عرضه به بازار

پس از نگهداری و قبل از عرضه به بازار برگ‏های پژمرده اطراف کلم گل باید جدا شود و انتهای ساقه که زرد شده است کوتاه گردد .

از تجمع قطرات آب بر روی فرآورده با گرم نمودن تدریجی باید جلوگیری کرد .

× چت در واتساپ