گسترش برودت زاگرس

مراحل ساخت یک سردخانه و پذیرش سرمایه گذاری

فهرست مطالب

مراحل ساخت یک سردخانه و پذیرش سرمایه گذاری مانند هر کسب و کاری نیاز به دانشی خاص دارد و این دانش جز با تحقیق و مطالعه و استفاده از افراد متخصص محقق نمی شود. ‌مراحل ساخت یک سردخانه و پذیرش سرمایه گذاری شامل بسیاری از موضوعات می شود، یعنی ساخت سردخانه و طراحی آن نیاز به انجام مراحل بسیاری دارد که در ادامه با این مراحل آشنا می شویم، همچنین به شما در مورد پذیرش سرمایه گذاری اطلاعاتی خواهیم داد.

 

صفر تا 100 ساخت سردخانه تجاری

سردخانه های تجاری برخلاف سردخانه های صنعتی که برای مراکز بزرگ به کار گرفته می شوند،  برای رستوران ها و هتل ها مورد استفاده قرار می گیرند. برای احداث سردخانه و طراحی آن باید مراحل ساخت یک سردخانه و پذیرش سرمایه گذاری را که در زیر به آن اشاره شده، طی کرد:

1.خرید لوازم و تجهیزات

ابتدا باید قبل از هرچیزی هزینه‌های ساخت سردخانه توسط پیمانکار انجام بگیرد و هنگامی که توافقات اولیه انجام گرفت به تهیه اقلام و تجهیزات پروژه بپردازیم. به این صورت که ابتدا لیستی از تمام قطعات مورد نیاز تهیه کرده و سپس به خرید محصول بپردازید. نکته ای که باید توجه کرد این است که از چند تا فروشنده قیمت گرفته و به کیفیت و برند محصول نیز توجه داشته باشید.

2.بارگیری محصول

زمانی که قطعات و تجهیزات مورد نیاز خریداری شد باید بارگیری محصول انجام بگیرد تا به مکانی که از قبل انتخاب شده ارسال شود. این کار بر حسب ابعاد پروژه و وسیله ای که قرار است حمل و نقل با آن صورت بگیرد متفاوت است و ممکن است چند ساعت یا چند روز طول بکشد. مثلا اگر پروژه کوچک باشد می توان با وانت هم بارگیری را انجام داد اما نکته ای که اهمیت دارد، این است که از ضربه و تکان شدید به قطعات جلوگیری کرده و همچنین جعبه برعکس بارگیری نشود زیرا احتمال تخلیه روغن داخل کمپرسور وجود دارد.

3.نصب کابین

نصب کابین یکی از مراحل ساخت یک سردخانه محسوب می شود که اهمیت بسیاری داشته و زمان نصب آن به شکل و ابعاد کابین بستگی دارد. نصب کابین در سردخانه های کوچک به زمان زیادی نیاز نداشته و می توان توسط دو نفر این کار را انجام داد اما در سردخانه های صنعتی زیر صفر و بالای صفر مانند سردخانه میوه، لبنیات و گوشت و.. این کار توسط یک تیم صورت گرفته و به تجهیزاتی مانند لیفتراک و جرثقیل نیاز دارد به همین دلیل ممکن است چند روز به طول بینجامد.

4.نصب دیواره ها

نصب دیواره ها باید به دقت انجام گیرد از این رو توصیه می شود از تراز یا متر لیزری استفاده شود تا عمود بودن پنل ها که با چشم به دقت انجام نمی‌ گیرد به درستی انجام شود زیرا پنل دیواره ها باید به صورت عمودی قرار بگیرد. البته اگر نصب پنل دیواره ها کج انجام گیرد این کار در پروژه های کوچک به علت ارتفاع کم قابل نمایان نیست اما در پروژه های بزرگ قابل نمایان است و این عیب مشخص می شود.

5.نصب سقف

نصب سقف مشکل ترین مرحله برای ساخت سردخانه بوده زیرا احتمال دارد ارتفاع کابین زیاد باشد و برای جابه جایی نیاز به لیفتراک داشته باشد اما اگر ارتفاع حدود 3 متر باشد کار پیچیده ای نیست.

6.کف سردخانه

برای کف سردخانه باید کفی مناسبی انتخاب کرد و معمولا از ساندویچ پنل یا یونولیت استفاده می کنند. همچنین برای آنکه پروژه ما دارای استحکام و زیبایی بیشتری شود می توان روی کف را کاشی کاری یا سنگ کاری نمود تا علاوه بر استحکام و زیبایی، سردخانه عایق کاری و ایزوله شود البته این کار هزینه زیادی در بر دارد.

روش دیگر استفاده از ورق آلومینیومی برای پر کردن کف سردخانه بوده که رواج زیادی در کشور ما دارد اما برخلاف هزینه کم و مقرون به صرفه بودن آن، کارایی بالایی ندارند و هر چقدر هم که نصب و چسب کاری آن به دقت انجام بگیرد باز هم دارای درز و منفذ هستند، به همین دلیل عایق مناسبی محسوب نمی شوند. امروزه کفپوش اپوکسی به دلیل دوام و عایق بندی مناسب و نصب سریع رواج بسیاری پیدا کرده و گزینه ی مناسبی می باشد.

7.نصب در

نصب درب های کابین حساس ترین مرحله بوده و باید به درستی در جای خود نصب و تراز شوند تا درب ها به طور کامل بسته شده و هیچگونه درز و منفذی وجود نداشته باشد. همچنین عایق سردخانه، نوار ها و درز های دور درب ها نیز اهمیت دارند. نکته ی دیگر این است که درب ها باید محکم به بدنه متصل شوند تا در هنگام بازو بسته شدن زیاد، دچار مشکل نشوند.

8.نصب اپراتور

برای نصب اپراتور باید سوراخ هایی بر روی سقف ایجاد شود تا بتوان پیچ اپراتور را درون آن قرار داد. این کار برای اپراتور های بزرگ به وسیله لیفتراک یا جرثقیل انجام می گیرد.

9.چسب کاری

خیلی از افراد تصور می کنند که چسب کاری اهمیت زیادی نداشته اما این مرحله نیز اهمیت بسیاری دارد زیرا اگر به آن توجه نشود ممکن است دمای داخل کابین به دمای قابل قبول نرسیده یا دیر به دمای مطلوب برسد. این کار سبب فشار زیاد به کمپرسور و سایر قطعات شده و عمرمفید قطعات را کاهش می‌ دهد.

اجزای مختلف تجهیزات فنی سردخانه

1.انتخاب اپراتور سردخانه

تعیین توان برودتی اپراتور باید به گونه ای باشد که طبق بار برودتی سردخانه در گرم ترین فصل سال باشد. برای انتخاب آن به پارامتر های بار برودتی مورد نیاز، دمای اپراتور، نوع مبرد، تغییرات دمای اپراتور، نیاز داریم.

2.انتخاب کمپرسور سردخانه

انتخاب کمپرسور طبق ظرفیت برودتی صورت گرفته و باید بر اساس دمای مشخص اپراتور و کندانسور صورت بگیرد. در انتخاب آن نیز باید به مشخص کردن گاز مورد استفاده در سیکل توجه کرد.

3.انتخاب کندانسور سردخانه

در انتخاب کندانسور نیز به چهار پارامتر زیر احتیاج داریم:

  • دمای کندانسور
  • تغییرات دمای کندانسور و محیط
  • نوع مبرد
  • ظرفیت دفع حرارتی کندانسور

4.تجهیزات خط مایع

تجهیزات خط مایع که توسط نرم افزارهای شرکت های تولید کننده تجهیزات برودتی تولید می شوند شامل چک ولو، رسیور، فیلتر درایر، شیر انبساط، شیر برقی و سایت گلس می باشند.

5.تجهیزات خط دهش

تجهیزات خط دهش شامل اویل سپراتور، فیلتر روغن، مافلر، سایت گلس روغن بوده که تنها جداکننده روغن در طراحی به کار گرفته شده و بقیه موارد در موارد خاص کاربرد داشته و وارد طراحی می شوند.

6.تجهیزات خط مکش

تجهیزات خط مکش که به وسیله نرم افزارها انتخاب شده و محل آنها نیز تعیین می شوند شامل بال ولو، فیلتر درایر، مایع شکن می باشند.

آغاز ساخت سردخانه از کجاست؟

در ابتدا برای ساخت سردخانه به موادی نیاز است که باید تعیین شده و با توجه به استاندارد ها مشخص شود همچنین دما و رطوبت نگهداری هر محصول متفاوت بوده و باید با توجه به محصول مورد نظر شرایط خاصی را ایجاد کرد. در گام‌ بعد باید میزان فضای سردخانه تعیین شود که بر اساس مکانی که مواد را درون سردخانه نگهداری می کنیم مشخص می شود.

انتخاب محل ساخت سردخانه

انتخاب محل مناسب برای ساخت سردخانه اهمیت بسیاری دارد به همین دلیل باید به شهر و استان مورد نظر و نوع تابشی که به دیواره های سردخانه برخورد می کند توجه کرد زیرا اگر سردخانه در سایه، داخل سیلو یا مناطق سردسیر ساخته شود با برودتی کمتری نسبت به مناطق گرمسیر و روباز مواجه خواهد شد.

هزینه ساخت سردخانه چگونه محاسبه می شود؟

هزینه ساخت سردخانه به نوع سردخانه و ابعاد آن (طول، عرض، ارتفاع) بستگی دارد مثلا اگر سردخانه صنعتی باشد به دلیل بزرگ تر بودن ابعاد بیشتری داشته درنتیجه هزینه آن بیشتر می شود. همچنین پارامتر های دیگری مانند نوع محصول، مقدار ورودی و خروجی روزانه به سردخانه، دمای نگهداری، نوع عایق کاری و… در محاسبه هزینه نقش بسیار زیادی دارند که باید همگی ارزیابی شده و هزینه را محاسبه کرد که جز مراحل ساخت یک سردخانه و پذیرش سرمایه گذاری به شمار می آیند.

استفاده از مشاوره سرمایه گذاری قبل از ساخت سردخانه

امکان سنجی دقیق از مشاوره فنی قبل از ساخت سردخانه امری ضروری است. برای آنکه بهترین تصمیم را درباره‌  ساخت سردخانه بگیریم باید به مشخصات سرمایه گذاری طرح، ظرفیت و نوع کاربری سردخانه و محل احداث توجه کرد. این موارد را شرکت های زیادی که در ساخت سردخانه مشغول فعالیت هستند انجام می دهند و ما باید با توجه به این نکات بهترین شرکت ساخت سردخانه را انتخاب کنیم. شرکتی که گروه فنی و اجرایی متخصصی دارد و قطعات و تجهیزات خود را از برند های با کیفیت تهیه می کند بهترین گزینه برای این کار می باشد.

سرمایه گذاری در ساخت سردخانه تجاری

سرمایه گذاری در ساخت سردخانه بسیار پرسود است و بدون دانش و مهارت این امر امکان پذیر نمی باشد. بسیاری از افراد برای نگهداری محصولات خود در زمان طولانی باید از سردخانه استفاده کنند برای همین در گذشته این مورد دغدغه بسیاری از کشاورزان و دامداران و… بوده است. با پیشرفت علم، صنعت سردخانه رشد قابل توجهی داشته است و استفاده از تونل انجماد بسیار رایج شده و این روش که باعث حفظ کیفیت محصول می شود مزایای بسیاری دارد و مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران قرار گرفته تا بتوانند از این صنعت پرسود بهره ببرند. برای سرمایه‌ گذاری در زمینه سردخانه باید در مورد عوامل تاثیرگذار در آن تحقیق کرد. این موارد شامل سود بازار هدف، میزان واردات کالاهایی که نیاز به سردخانه دارند، می باشد.

× چت در واتساپ