گسترش برودت زاگرس
آیا ساخت سردخانه یک امر اقتصادیست؟

آیا ساخت سردخانه یک امر اقتصادیست؟

سردخانه عبارت است از انبارداری یا حمل و نقل هرگونه محصولِ کنترل شده از لحاظ دما برای جلوگیری از پوسیدگی آن. این محصولات شامل مواد غذایی فاسدشدنی، نوشیدنی‌ها، داروها و محصولات مصرفی هستند که در شرایط عادیِ ذخیره‌سازی سالم نمی‌مانند. از آنجایی که بسیاری از مشاغل نیاز شدیدی به انبار سردخانه دارند و از طرفی سرمایه‌گذاری بزرگی است، قبل از شروع ساخت سردخانه، باید از خدمات مشاوره ساخت سردخانه استفاده کنید تا به این نتیجه برسید که آیا ساخت سردخانه برای شما توجیه اقتصادی دارد یا خیر؟

 

آیا ساخت سردخانه توجیه اقتصادی دارد؟

سردخانه می‌تواند مکان مناسبی برای ذخیره‌ی میوه‌ها و سبزیجات باشد، علاوه بر این، عمر محصول را طولانی می‌کند و از فساد مواد جلوگیری می‌کند. سردخانه‌ها عالی هستند زیرا همه چیز را بسیار سردتر از دمای معمولی نگه می‌دارند. این واحدها مزایای متعددی را ارائه می‌دهند. آنها همچنین برای استفاده شخصی و تجاری مفید هستند.

طرح توجیهی سردخانه

اما طرح توجیهی سردخانه چیست؟ طرح توجیهی سردخانه، گزارشی است که توجیه‌پذیری طرح را در ابعاد مختلف از قبیل بازار، فنی و مالی مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد. طرح توجیهی باید شامل هزینه‌های ساخت سردخانه، سود و غیره باشد.

 

 مزایای سردخانه‌ :

  1. کنترل دما:

یکی دیگر از ویژگی‌های خوب در مورد سردخانه‌ها تنظیم دمای آنها است. این واحدهای سفارشی اغلب مجهز به سیستم مبرد مناسب برای برآوردن نیازهای واقعی شما هستند. سردخانه به طور کامل از لحاظ دما قابل تنظیم است و برای جلوگیری از خراب شدن یا رطوبت زداییِ کالا، دما را نظارت و حفظ می‌کند. سردخانه مجهز به مانیتورینگ و کنترل کننده‌ی دما است.

  1. صرفه‌جویی در هزینه‌های سرمایش

مقدار زیادی پول نقد برای حفظ دما هزینه می‌شود، اما اگر از پانل‌های سردخانه استفاده کنید، می‌توانید تمام این قیمت‌ها را کاهش دهید. یکی از ساده‌ترین موارد درباره‌ی پانل‌های سردخانه، ساخت سفارشی آنها است. اندازه‌ها و ضخامت‌های سفارشی متنوعی وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید. یک سردخانه‌ میوه‌ها و سبزیجات را در دمای مناسبی نگه می‌دارد. این امر به حداقل رساندن ضایعات و صرفه‌جویی کمک می‌کند. میوه‌ها اگر در دمای اتاق باقی بمانند می‌توانند به سرعت خراب شوند. اگر میوه‌ها و سبزیجات خود را به صورت عمده تهیه کنید، سردخانهها به نفع شما خواهند بود. اگر کنسروها را به دور از تماس مستقیم با نور نگهداری کنید، می‌توانید آنها را برای مدت طولانی‌تر حفظ کنید و در برابر فساد محافظت کنید.

  1. باز کردن فضا

بسته به نوع شغل شما، سردخانه یک چالش اضافی است. صرف نظر از اینکه انبار سردخانه‌ی شما چقدر بزرگ یا کوچک باشد، می‌توانید از یک سردخانه صنعتی یا سردخانه مدولار استفاده کنید. واحدهای تبرید اغلب با خواسته‌ها و ترجیحات شخصی شما مطابقت دارند. سردخانه‌ها همچنین به جلوگیری از تخریب محصولات کمک می‌کنند. سردخانه‌ها بر اساس اصل تبرید کار می‌کنند.

هنگامی که تجارت شما شروع به رشد می‌کند، یک انبار سردخانه وارد عمل می‌شود. کسب و کار بزرگتر به معنای مزایای بزرگتر، از جمله تعداد بیشتری از مشتریان است. شما باید انبار را به عنوان ابزاری در نظر بگیرید که به رشد و توسعه‌ی کسب و کار شما کمک می‌کند. غذاهای فاسدشدنی که در دمای نامناسبی نگهداری می‌شوند، خراب می‌شوند و رنگ، بافت و طعم آنها دچار تغییر می‌شود. این فقط برای گوشت، میوه و سبزیجات نیست. و مثال‌های بالا فقط یک لیست کوتاه از مواردی بود که باید در محیط‌های کنترل دما ذخیره شوند.

سرمایه لازم برای احداث سردخانه

یکی از عوامل اصلی تسلط بر بازارِ زنجیره سرد، قدرت مصرف‌کنندگان است. سلیقه‌ی مصرف‌کنندگان تغییر کرده است و همچنان محصولات غذایی سالم‌تر را در طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها ترجیح می‌دهند. دور شدن از غذاهای فرآوری شده با ماندگاری طولانی و رفتن به سمت محصولات غذایی حساس به حرارت و فسادپذیر مستلزم تعدیل در زنجیره تامین مواد غذایی است. طراحی یک زنجیره‌ی سرد که نیازهای مصرف‌کننده را برآورده کند می‌تواند گران باشد. هزینه ساخت سردخانه به عوامل متعددی بستگی دارد.

موانع ساخت سردخانه صنعتی از نظر هزینه و در دسترس بودن بسیار زیاد است. عوامل متعددی بر این هزینه‌ها تأثیر می‌گذارند، از جمله تجهیزات خنک‌کننده، عایق اضافی و محل تأسیسات. در حالی که چندین متغیر بر هزینه کلی سردخانه تأثیر می‌گذارند، هزینه هر فوت مربع بیشتر از انبار استاندارد است. در ایران، در ازای هر تن به حدود 4 میلیون تومان سرمایه نیاز است. ساخت یک سردخانه ۱۰۰۰ تنی به 4 میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× چت در واتساپ